Franšiza na zrnu kave
Mina Krsmanović
Prije nego su postali najpoznatiji domaći lanac kafeterija u Srbiji, tvrtka Greenet bavila se proizvodnjom i trgovinom sirove i pržene kave. Zahvaljujući suosnivaču Uweu Rulfu iz Hamburga i prijateljima iz Franck kave, tvrtka je dobila osnove iz tehnologije miješanja i prženja kave. U to vrijeme, početkom devedesetih, kako kaže Mina Krsmanović, kreativna direktorica Greeneta, isporučivali su najbolju tursku kavu i najbolju kavu za espresso u bivšoj Jugoslaviji.
– Kao logična posljedica razvoja, došli smo i do vlastitih receptura. Tako smo počeli osvajati tržište trgovine kavom. U to vrijeme bilo je prilično teško jer je poslovanje pratio pravi "bum" pržioničara. U Jugoslaviji je radilo na stotine malih pržioničara koji su imali dobru volju savladati tehnologiju prženja sirove kave, ali i novaca za investiciju. Mi smo prvo počeli njih opskrbljivati sirovom kavom, a vremenom se razvio i koncept prodaje više vrsta prženih kava. U tome smo vidjeli šansu i priliku za otvaranje prvih lokala – vlastitih pržionica. Počeli smo raditi na stvaranju branda, prepoznatljivosti kvalitete naše pržene kave i receptura koje su odgovarale ovom podneblju – i to se pročulo! – objašnjava Krsmanović razvojni put tvrtke koji je doveo do stvaranja lanca kafeterija, ali i do otvaranja prvih franšiza.
Prva je franšiza otvorena u Paraćinu, a zatim i u Aranđelovcu, Zagrebu, Ćupriji, Bijelom Polju. Bili su to tek "nukleusi" današljih Greenet kafeterija – male trgovine kave koje su služile i točenu kavu. – Franšize su, naravno, sjajan način da širite posao bez mnogo vlastitih ulaganja, a da i dalje sve držite pod kontrolom. To smo znali i prepoznali kao mogućnost – najprije treba otvoriti franšize, razviti koncept i organizaciju izvan Beograda, pa tek onda, kada savladamo sve prepreke i naučimo više o ugostiteljskoj strani posla, otvoriti lokal u Beogradu. Ogromna je razlika između pržionica i kafeterija, a mi smo oduvijek znali da želimo lanac kafeterija. Dakle, konstantna kvaliteta u prženoj kavi omogućila nam je pokrenuti posao čiji je cilj bio – lanac kafeterija. To smo uspjeli uspostavom franšiza – objašnjava Krsmanović neobičnu poslovnu strategiju. Danas, pak, u lancu imaju 11 kafeterija, od toga – šest franšiznih – jedna se nalazi u Novom Sadu, ostale su u Beogradu.
Foto: Greenet
Greenet je bio pionir ne samo po konceptu prodaje prženih kava, već i točenih kava u Jugoslaviji. Navike potrošača u unutrašnjosti se, međutim, nisu mijenjale brzinom kojom su očekivali. Šalica espressa još uvijek nije bila omiljena stavka te je "vrhunac" ponude i dalje bila turska kava ili cappuccino. – Međutim, to vrijeme smo iskoristili te postavili sve potrebne parametre za buduću proizvodnju točene šalice kave, utvrdili koncept i unificirali interijer. Kao kruna tog procesa, 1992. otvoren je prvi lokal u Beogradu – Greenet u Nušićevoj ulici. Beograđani su zaista prihvatili potpuno nov koncept kafeterije i nove okuse kava! Za nas je to bila prilika istaći espresso i filter kavu u prvi plan, dok su se mješavine pržene kave za tursku mogle kupiti u lokalu, no nisu se mogle popiti. Rizik, ali isplatio se – kaže Mina Krsmanović.
Danas, oni koji razmišljaju postati primatelji Greenet franšize, prvo trebaju imati lokal – najbolje bi bilo u svom vlasništvu, ali u obzir dolaze i lokali u zakupu – pod prihvatljivom rentom. Objekt treba biti na prometnoj lokaciji, zadovoljavati osnovne zahtjeve Greenet lokala i, ovisno o veličini, mora imati ljetnu baštu. Također, svojom lokacijom ne bi smio remeti rad bilo kojeg drugog Greenet lokala.
– Vrlo je važno razumjeti da franšiza podrazumijeva da imate početni kapital za ulaganje, to jest – da franšiza košta! Za posljednji franšizni lokal koji je bio u "sivoj fazi" kada smo počeli s opremanjem, ulaganja su bila 35.000 eura. Važno je znati da mi ugovorom ne tražimo ono, što bi se narodski moglo nazvati "ulaznica za franšizu", a to je inicijalna naknada za pravo na korištenje branda – iako je to prva stavka svakog franšiznog ugovora. Dovoljno je opremiti lokal po našim standardima. Također, traži se disciplina u provođenju poslovne politike i otvorenost za suradnju, tako da nas mogu pratiti u promjenama i novinama – objašnjava Krsmanović.
Za primatelje franšize poželjniji su oni koji bi tek započeli posao. Oni su, prema njenim riječima, spremniji surađivati i otvoreniji su za promjene. – Kada potencijalni partner već ima lokal, to onda znači da ima i uređen interijer – a danas je teško ponovno investirati u renoviranje lokala. A kada je netko već uložio novac, sigurno je napravio nešto što mu se sviđa. No, ako poželi pristupiti našem sustavu, tada bi sve to trebao promijeniti... To je problem, i mi to razumijemo. Također, nije lako prihvatiti novu poslovnu politiku, nova pravila igre, rad pod našim brandom i logom, koji podrazumijeva održavanje kvalitete i standarda, što je nama i najvažnije – objašnjava Krsmanović.
Foto: Greenet
Kvalitetne kave i prepoznatljivost marke su nešto što preporučuje Greenet. – Kada primatelji naše franšize okače ono prepoznatljivo Greenet "jaje", kao reklamu ispred lokala, od prvog dana imaju sigurne pazare. Ljudi vide logo i po navici ulaze i poručuju kavu koju bi inače pili u "izvornom" Greenetu. Za mušterije je to samo pitanje lokacije jer, za njih, oni sjede u Greenet, a za nas i primaoce naše franšize – to je veliki rad i predanost poslu kako bi sve izgledalo tako jedinstveno i nonšalantno. Ali isplati se, jer smo na tržištu 24 godine i dalje se širimo. Znači da radimo nešto dobro – dodaje ona.
Kao davatelji franšize, kaže Krsmanović, daju kompletan know-how, tehnologiju pravljenja napitaka i proizvoda iz ugostiteljskog programa, po jedinstvenoj specifikaciji i recepturi. Osiguravaju obuku zaposlenika za rad u franšiznim kafeterijama te kasniju kontrolu proizvoda. Reklamiranje u medijima, kao i tiskanje reklamnog i propagandnog materijala, osigurano je na razini mreže. Davalac, također, može osigurati i usluge arhitekta, pravnika, dizajnera, ali o trošku primatelja franšize. Pomaže mu, međutim, oko nabavke opreme te oko dopreme i špedicije.
– Svakog dana dobivamo nove upite za franšizu, iz cijele Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Republike Srpske ... Ali ovo je ozbiljan posao i franšize koštaju. Međutim, uloženo se i vraća. Moramo praviti oštru selekciju jer nama ne vrijedi da naš logo stavi svatko tko ima kafić i espresso aparat. Franšize vam mogu podignuti ugled, ali ga i poljuljati. Stoga je jako važno dobro sve ispitati prije nego se upustite u taj posao – kaže Krsmanović.
pročitajte članke
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
DepilConcept, međunarodni brend estetskih centara, u travnju je proslavio četiri godine poslovanja na tržištu Srbije.
Popularno na forumu
Sa terena do franšize
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Sa terena do franšize
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
Pizza Hut stiže u Hrvatsku
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
Investirati u razvoj franšize
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
Sa terena do franšize
I got my already programmed and blanked ATM card to withdraw the maximum of $1,000 daily for a maximum of 20 days. I am so happy about this because i got mine last week and I...
Sa terena do franšize
POZDRAVLJAM VAS SVE U IME GOSPODNJE, ŽELIM DA ZNATE DA VAS NIKADA NE MOGU ZVESTI POGREŠNO... DOBIO SAM ZAJAM OD 25,000 EURA SA 3% KAMATE OD PRAVOG ZAJMODAVCA. ON SE TAKOĐER...
Investirati u razvoj franšize
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Pizza Hut stiže u Hrvatsku
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...