Ono što Srbiji nedostaje je kreativni poduzetnički duh. Pored nedostatka para za pokretanje biznisa, mladim ljudima nedostaje i volja. Primjerice, jedan mladi grčki poduzetnik napravio je koncept franšiznih radnji koje prodaju masline - jednostavan koncept, ali je zaživio... Siguran sam da i u Srbiji postoje proizvodi koji bi se u nekoj formi mogli lansirati kroz franšiznu prodaju...
Bojan Mitić
Ponedjeljak
03.12.2012
Tvrtka BJN vlasnik je nekoliko master franšiza, a uskoro će razviti i vlastitu. Bojan Mitić, direktor ove tvrtke, govori o strasti prema franšizama.
 

Franšizni koncept privukao je Bojana Mitića još dok je kao srednjoškolac boravio u Americi. I kada je došlo vrijeme za poslovne pothvate, postao je dio jednog uspješnog tima.

Tvrtka BJN vlasnik je master franšize nekoliko talijanskih brandova (7camicie, Sportstaff, Miss Roberta) i jednog britanskog (Quiz). Prvo, otkud uopće ideja o franšizingu, a potom - na temelju kojih kriterija birate franšize?

Sjećam se, u jednom malom gradu Grand Rapids u Michigenu, prvi sam put zapazio i oduševio se lancem restorana talijanske kuhinje “Pietro's”. Amerika je kolijevka franšiznih ideja, i zato nije neobično što je većina ljudi naviknuta na placebo efekt kvalitete franšiznih usluga. To znači da su ljudi uvjereni da je svaka Starbucks kava istog okusa i da je u bilo kojem Supercutts-u šišanje uvijek standardno, kao što bespogovorno prihvaćaju činjenicu da ništa što nije uspješan lanac i nije vrijedno postojanja. Komunikacija i tehnologija, sasvim prirodno, prate lansiranje takvih koncepata i nesumnjivo je da je franšizing nametnut i, samim tim, vrlo prisutan kao koncept poslovanja. Uostalom, i jedan dio poslovanja tvrtke BJN zasnovan je na principu franšizinga.
Što se tiče kriterija u odabiru, uzimajući u obzir tržište Srbije i modnih brandova, bilo je to pitanje konkurentnosti koncepta, odnosa cijene i kvalitete proizvoda, ali prije svega, pažljive analize uvjeta franšizodavca.

Tvrtka BJN ne samo da u Srbiji uspješno vodi više franšiza - već to radi i u inozemstvu! Za koje ste sve zemlje vlasnik franšize 7camicie i možete li nam reći nešto više o tom franšiznom odnosu? Imate li na svim tržištima na kojima ste do sada otvorili radnje - master franšizu? Koje naknade plaćate i kakva je forma ugovora potpisana?

Talijanske košulje pod markom 7camicie prodaju se u preko 400 radnji, u preko 60 zemalja u svijetu. Suradnja s tvrtkom Grandi Progetti srl Roma datira od 2008. godine, kada je radilo svega 36 radnji u Italiji i Španjolskoj, pa je razoj franšizne mreže ove kompanije bio razmjerno praćen i našim razvojem - otvaranjem franšiznih radnji u Makedoniji, Crnoj Gori, Bugarskoj, na Kosovu i Južnoafričkoj Republici, gdje smo i vlasnici master fransize.

Naime, u vrijeme kada smo uspostavljali suradnju sa "principalom", nije bilo naknada, posebnih uvjeta i kaznenih odredbi. Poslovni odnos je, u stvari, bio definiran prilično šturim ugovorom. Kako je sama tvrtka sazrijevala i razvijala se u multinacionalnu mrežu, tako smo i mi bili uvjetovani da prihvaćamo jasne definicije, modalitete i uvjete poslovanja, po izuzetno visokim standardima i kaznama za njihovo nepoštivanje. Kasniji franšizni partneri su, samim tim, nailazili na znatno veće ulazne barijere, pa se u pojedinim slučajevima, poslovanje pretvorilo u neuspješan pokušaj. Djelomično je to bila posljedica ekonomske krize, ali i neanalitičkog pristupa u donošenju odluka. Rijetkost je da se ekonomija skale podudara sa razvojem franšiznog koncepta u korist primatelja, i bez adekvatne podrške "principala", ishitren ili suviše brz razvoj često dovodi do raskida ugovornog odnosa.

Imate tri franšizni radnje 7camicie u Južnoafričkoj Republici. Otkuda na tom tržištu?

Shvatili smo da je tržište Južnoafričke Republike nedovoljno razvijeno u području franšiznog poslovanja, i zajedno s vodećim menadžerima "principala", procijenili da bi 7camicie koncept mogao biti uspješan. Paralelno s našim brendom, nove šoping molove u Johanesburu i Kejptaunu popunili su i ostali ancor brandovi predvođenim Inditex i Sixty grupom. Imajući u vidu kupovnu moć i ekonomsku stabilnost, tržište Južnoafričke Republike je podjednako zanimljivo kao tržista zemalja BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija, Kina), kao i tržiste zemalja Bliskog istoka, gdje je vrlo primjetan utjecaj globalizacije i razvoj franšiznih brandova. Grandi Progetti je pokrenuo projekt otvaranja 300 maloprodajnih objekata u Brazilu, dok je brand 7camicie nedavno pozicioniran u Šangaju i Pekingu. Izuzimajući haoute coutture brandove i koncept dizajnerskih radnji, ovo je prvi slučaj pozicioniranja talijanskog komercijalnog branda na vrlo konkurentnom tržištu NR Kine.

Kakav je franšizni odnos s ostalim brandovima koje zastupate?

Naša ideja je bila da pokušamo da identificiramo brandove s visokim potencijalom u ranoj fazi njihovog razvoja, i ugovorimo dugoročnu suradnju za trzišta gdje smo pozicionirali brand 7camicie. Pregovarali smo s mnogo kuća iz različitih oblasti i nailazili na razne biznis modele i različite poglede i shvatanja franšiznog koncepta. Talijanski poduzetnici se odlikuju sjajnim dizajnerskim rješenjima i kvalitetom prozivoda, ali, moram primijetiti, i nedostatkom profesionalnosti u poslovanju, dok je kod Britanaca, primjerice, to obrnuto. Ozbiljni franšizni koncepti moraju biti praćeni adekvatnim konsaltingom i jasnom vizijom razvoja, koja nerijetko nedostaje stvaraocima proizvoda, koji bi zapravo trebali da se odlikuju kreativnošću. Surađujući s britanskim brandom Quiz, koji se razvio u "fastfashion" koncept sa preko 100 radnji, blisko smo sarađvali i sa Buckingham Consulting-om, vodećom svjetskom kućom specijaliziranom za savjetovanje u području franšizinga, ali su nas savjetovali i drugi vodeći stručnjaci - Julian Bradford , tvorac mnogih franšizing koncepata, Eddie Bouer, Marc Ecko, Counter Burgera i dr.

Koliko je vremena potrebno da franšizoprimac u modnoj industriji povrati investiciju i od čega to ovisi? Budući da poslujete na mnogim tržištima u regiji, možete li usporediti Srbiju u tom segmentu s tržištima iz regije (Bugarska, Crna Gora, Makedonija)?

U prethodnom periodu, a mislim prije svega na razdoblje prije krize, maloprodaja je općenito bila u daleko boljoj poziciji. U Srbiji, konkretno, u posljednjih 10 godina, tržište je bilo "gladno" svega i mnogi franšizne marke su već u prvoj godini poslovanja ostvarivali tromjesnu stopu povratka investicije. Brendovi poput Replay, Miss Sixty, Puma, Massimo Dutty, a sa ponosom mogu reći i 7camicie, eksplodirali su na domaćem tržištu. Uspjeh je uvjetovan točnim proračunima troškova u odnosu na prodaju po metru kvadratnom i analizom racija i parametara. Što se tiče zemalja u regiji, iz kuta profitabilnosti, može se reći da nema velikih odstupanja sukladnog odnosa prihoda i rashoda. S modnog stajališta, nema sumnje da je svijest o modnim trendovima daleko istančanija u Srbiji, prije svega u Beogradu, u odnosu na regiju.

Kakvi su daljnji planovi za širenje mreže 7camicie i multibrend radnje Quiz?

Nova tržišta i širenje mreže brandova koje zastupamo uvijek su aktualna tema u kompaniji. Razgovaramo s partnerima iz nekoliko zemalja o zajdnički nastupu (Ukrajina, Bjelorusija), s tim da obazrivo sagledavamo sve aspekte u procesu donošenja odluka.

Uglavnom ste, kada je riječ o franšizama, u modnoj oblasti. Zašto samo modni brandovi?

Prije svega zbog toga što je tvrtka mlada i što nam je cilj bio da se fokusiramo na uspjeh u onome što znamo i volimo raditi. Prirodno je da se s razvojem javljaju želje i stvaraju mogućnosti za razvoj i u drugim domenama franšiznih koncepata. Tako se nedavno rodila ideja za formiranjem našeg branda, s ciljem da jednog dana budemo i sa druge strane, kao davatelj franšize, a što nije u domeni modne industrije.

Otvorili ste ćevabdžinicu Talimat i planirate širenje mreže. Hoćete li možda poslije iskustva kao franšizoprimac postati davatelj i u ovoj oblasti?

Koncept ćevabdžijske radnje Talimat razvijao se preko 2 godine unutar tvrtke. Ponosni smo na rezultate koje koncept postiže na samom početku i vjerujemo da se nakon test faze Talimat može dalje razvijati tako da postane prepoznatljiv lanac. Iznimna kvaliteta proizvoda je osnovna komparativna prednost na tržištu, a pored toga, sam koncept je specifičan i jednostavan, i kao takav ima potencijal da se razvija kao franšiza.

Kakvi su ekonomski i resursni potencijali srbijanskog tržišta za razvoj franšize u toj oblasti?

U oblasti ugostiteljstva konkurencija je izuzetno jaka, prije svega u Beogradu, a očekivanja i svijest kupaca na prilično visokom novou. Za razliku od drugih tržišta, Srbija nema razvijene franšizne lance u oblasti ugostiteljstva i tržište je uglavnom svedeno na kioske i skupe restorane, dok je u Europi i svijetu sve rasprostranjeniji trend restorana brze hrane s nižim cijenama i ugodnim ambijentom. U tom domenu prepoznajem potencijal za razvoj i otimanje dijela "kolača".

Ono što Srbiji nedostaje je kreativni poduzetnički duh. Pored nedostatka sredstava za pokretanje biznisa, mladim ljudima nedostaje i volja. Primjerice, jedan je  mladi grčki poduzetnik napravio koncept franšiznih radnji koje prodaju masline. Jednostavan koncept, ali je zaživio i u Grčkoj, i uspješno funkcionira u nekoliko drugih zemalja. Siguran sam da i u Srbiji postoje proizvodi koji bi se u nekoj formi mogli lansirati kroz franšiznu prodaju. Još samo da se pokrenu poduzetni ljudi sa dobrim idejama...


Popularno na forumu

Moda sa sjevera osvaja svijet

TRAŽITE LI KAKO POKRENUTI POSAO NA FARMI? ILI ŽELITE DOBITI KREDIT ZA INVESTICIJU? AKO VAS MOŽE ZANIMATI, POSTOJI LEGITNO I POUZDANO MJESTO GDJE MOŽETE U MIRU DOBITI SVOJ...

6 komentara
zadnji 24.07.2024
Moda sa sjevera osvaja svijet

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

6 komentara
zadnji 04.06.2024
Franšiza u second-hand dućanu

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

7 komentara
zadnji 10.05.2024
Luksuz je ekskluzivan

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

4 komentara
zadnji 10.05.2024
Franšiza u second-hand dućanu

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

7 komentara
zadnji 09.05.2024
Moda sa sjevera osvaja svijet

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

6 komentara
zadnji 09.05.2024
Luksuz je ekskluzivan

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

4 komentara
zadnji 09.05.2024
Franšiza u second-hand dućanu

Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...

7 komentara
zadnji 09.05.2024