Za sreću je potrebna hrabrost!

Dragan Jovanović
Sa trgovinskim lancem DIS Dragan Jovanović, vlasnik tvrtke Fortuna iz Aranđelovca, sklopio je partnerstvo prije 15 godina. U to vrijeme, kako on kaže, bilo je više pokušaja da se mali trgovci udruže kako bi mogli „istrčati maraton“ sa velikim trgovcima. – Već tada smo znali da se, kao STR-ovi, moramo udružiti sa većim trgovcem kako bismo opstali. DIS je baš u to vrijeme počeo razvijati maloprodaju i širiti mrežu franšizno, a kao iskusni veletrgovac, u tom trenutku mogao je pružiti nam i neophodnu podršku – kaže Jovanović.
Tijkom svog uspinjanja, Fortuna je, kako kaže ovaj poduzetnik, koristila iskustvo svog davatelja franšize. Danas u svom sustavu imaju tri trgovine u Aranđelovcu pod brandom DIS partner. – Napravili smo dobar potez kada smo postali primatelj franšize, a i dobar izbor. Mali trgovci koji nisu na vrijeme uspjeli „priključiti se tom vlaku“, teško će opstati. Takvi trgovci nisu ozbiljni partneri za proizvođače, ne mogu dobiti povoljne cijene od dobavljača, pa ni nastupiti sa dobrim cijenama za potrošače. Samostalno, ne mogu ni ispratiti trendove u trgovini – kaže Jovanović.
DIS je, pored svijega, ulagao i u edukaciju svojih partnera, pa je Jovanović s vrijemena na vrijeme slao svoje rukovoditelje na, kako kaže, više nego korisna savjetovanja.

Zbog uspijeha koji je postigao, danas ga opsjedaju drugi veliki trgovci, nudeći mu da postane deo njihovog franšiznog sustava. Ali on nema namjeru da mijenja „dobitnu kombinaciju“.
DIS, međutim, nije jedina tvrtka sa kojom je surađivao kroz franšizu. Do prošle godine bio je primatelj franšize američkog branda Time out. – I tržište konfekcije se teško bori sa krizom. Obujam prometa, koji je tijekom krize značajno opao, nije bio dovoljan za pokriti naše troškove – objašnjava Jovanović.
Desetogodišnje iskustvo u ovoj oblasti je, ipak, bilo pozitivno. – Od davatelja franšize smo dobijali robu, ofingere, vrećice, kompletnu opremu. Dogovarali smo kada krećemo sa popustima, akcijama, kakva će biti politika cijena. Bili smo uključeni u nagradne igre. Kada bi se Time out pojajavio u nekom od časopisa, na spisku dućana se nalazio i naš, iako smo bili franšiza. To su sve prednosti koje donosi poslovanje u okviru većeg sustava – kaže Jovanović.
Time out danas posluje direktno i ima dućan u tržnom centru u Aranđelovcu koji je, stjecajem okolnosti, u vlasništvu tvrtke Fortuna. Naime, sredinom prošle godine, Fortuna je u centru grada otvorila tržni centrar na površini od 6.000 četvornih metara. U okviru sopstvenog tržnog centra Jovanovići su vlasnici i dečije igraone, teretane, welness centra i teretane...
![]() | "Brand je veoma značajan, posebice kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena", Dragan Jovanović. |
Za Jovanovića najveći benefit od ulaska u franšizni sustav je poslovanje pod poznatim brandom. – Brand je veoma značajan, posebice kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena. S druge strane, poštivajući određena pravila koja uspostavlja davatelj franšize, dolazi se i do kvalitete proizvoda i usluge, što je za opstanak na duge staze od suštinske važnosti – kaže Jovanović.
Porodica Dragana Jovanovića ima još jednog poduzetnog člana koji je željeo da se okuša kao primatelj franšize. Naime, njegova kćerka je pre pola godine postala primatelj franšize turističke agencije Odeon World Travel. – Zajedno smo odlučivali s kim bismo mogli raditi. Željeli smo tvrtku koja ima poznato ime i kvalitetnu ponudu. Ako pošaljemo nekoga, primjerice, u Egipat, a klijent nije zadovoljan, on će okucati nama na vrata, zato smo željeli izaberati nekoga u čije aranžmane možemo biti sigurni – objašnjava Jovanović.
pročitajte članke

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.