Franšiza kao rješenje
Ivan Stanimirović poduzetnik je iz Smedereva iz Srbije koji je najprije postao primatelj franšize Kliker IT centra za djecu, a potom i suvlasnik ovog biznisa. Biznisa koji trenutačno uključuje osam centara u Beogradu, kao i 23 franšizna centra izvan Beograda – kako u Srbiji, tako i u regiji. S njim smo razgovarali o potencijalima za širenje mreže, situaciji na tržištu te kako to da je Kliker brzorastući biznis unatoč gospodarskim izazovima.
Kako ste se odlučili za franšizing i koliko ste u to vrijeme uopće znali o ovom modelu poslovanja?
Dugo sam htio pokrenuti posao koji uključuje rad s djecom, i to ne iz ekonomskih razloga, već iz ljubavi. Mislim da edukacija djece može biti bolje provedena nego što je to u klasičnom školskom sustavu. Još 2017. godine proveo sam pilot-radionice na kojima sam sa kolegama pokušao naučiti djecu predškolske dobi i prvog razreda osnovne škole da shvate osnove programiranja bez računala, kroz određenu igru. Budući da sam i sâm programer, ideja je bila da upravo to bude tema edukacije. Vidio sam da postoji veliki interes, međutim, zbog drugog posla nisam uspio osmisliti detaljan programa rada. Shvatio sam da ideja može ovako stajati godinama i zato mi se franšiza činila kao dobro rješenje.
Kada ste uzeli franšizu i zašto baš Kliker IT centar?
Istraživao sam da li tako nešto postoji na srbijanskom tržištu i naišao na franšizu Klikera na portalu Franchising.rs. Nakon razgovora s davateljem franšize i dogovora s partnerima odlučili smo se na kupnju franšize. Dogodilo se to u ožujku 2020. Početna ideja je bila da to bude dodatni posao za moju suprugu, prijatelja i mene, posao koji nas ne opterećuje previše uz naše redovne poslove. S entuzijazmom smo krenuli u pripremu prostora i održali prvu promo radionicu 14. ožujka 2020. Istog dana, tu večer, najavljena je karantina zbog koronavirusa. U dogovoru s davateljem franšize odlučili smo onima kojima smo održali promociju ponuditi online tečaj. Krenuli smo, dakle, preko online platformi. Uspjeli smo upisati desetak polaznika, što je bilo u redu za prvi period.
U sljedećem upisnom ciklusu u rujnu uspjeli smo upisati prvu generaciju koja dolazi u školu. Tada smo već imali 30-ak polaznika, što je bio priličan skok. U sljedećem ciklusu, u drugom mjesecu, upisujemo šezdesetoro djece, selimo u veći prostor, a danas se možemo pohvaliti da se u Smederevu godišnje upiše oko 200 djece. Nakon što smo se uvjerili da franšiza dobro funkcionira, otvorili smo i centar u Nišu 2021.
Što je najmanji uvjet za funkcioniranje franšize?
To ovisi o veličini mjesta u kojem otvarate centar i iznosa fiksnih troškova. U Smederevu je bilo dovoljno da imamo 60 polaznika kako bismo bili profitabilni. Sve preko toga je veliki uspjeh.
Kako ste odlučili postati suvlasnikom Kliker IT centra?
Prije gotovo tri godine, Miomir Popeskov, vlasnik Kliker IT franšize, primijetio je naše dobre rezultate na samom početku poslovanja te me zamolio da im pomognem oko marketinga. Naravno, prihvatio sam tu ulogu. Kao davatelji franšize, oni su se tijekom cijelog razdoblja pandemije vrlo prijateljski odnosili prema nama, te sam osjetio želju da im pomognem u trenutku kada je to bilo potrebno. Zahvaljujući toj kampanji, uspjeli smo povećati broj upisanih u Beogradu za 30 posto. Uskoro nakon toga, dobio sam ponudu od Miomira da postanem suvlasnik cijelog franšiznog lanca, koji je tada imao sedam ili osam aktivnih franšiza uz četiri centra u Beogradu. Prihvatio sam uložiti znanje i iskustvo stečeno kroz prethodne poslove koji su bili usko vezani uz digitalni marketing.
Odlučili smo zadržati naša dva centra u Smederevu i Nišu jer volim pratiti događanja na lokalnoj razini, odnosno na terenu. Također, to je važno i zbog toga što nove programe testiramo u Beogradu, Smederevu i Nišu.
Kakvi su rezultati te suradnje?
Danas Kliker IT centar unutar mreže ima 23 aktivne franšize u Srbiji i regiji, te osam centara u Beogradu, što je velik uspjeh. Izvan Srbije, centri posluju u Podgorici, Baru, Sarajevu i Skoplju.
Je li se vaše mišljenje o franšiziranju promijenilo od trenutka kada ste se pridružili sustavu do danas?
Tada sam osjećao strah. Prva poveznica s franšizom bila mi je McDonald's: stroga pravila, visoka ulaganja, itd. No, Kliker je domaći proizvod koji je krenuo kao startup. Franšizni aspekt poslovanja se razvijao prirodno i puno opuštenije sam ušao u ovakav sustav. Shvatio sam da u vrlo kratkom vremenu mogu pokrenuti lokalni posao i da on može početi funkcionirati u maksimalno dva mjeseca, a danas čak i puno brže. To je snaga franšiznog poslovanja! Postoje procedure, nema puno nejasnoća, sve je pokriveno našim uputama koje su nastale na temelju našeg iskustva.
Kakvo je stanje na tržištu obrazovanja i koliko popularnost IT industrije u Srbiji utječe na poslovanje Klikera?
Rastuća IT industrija doista nam pomaže. Često čujemo preko medija da programeri obavljaju zanimljiv posao i zarađuju iznad prosjeka. To može biti poticaj roditeljima na početku. Također, u školama se uvode određeni programski predmeti, pa ljudi više razumiju temu.
Naravno, neće sva djeca postati programeri nakon naših tečajeva, ali mogu steći korisne vještine za rješavanje kompleksnih problema i primijeniti ih u drugim predmetima poput matematike. Također educiramo i roditelje da shvate da naši tečajevi neće od djeteta napraviti programera, već ga uče vještinama koje će moći koristiti u životu. IT tvrtke su vrlo otvorene za suradnju i rado primaju naše polaznike kao goste kako bi djeca vidjela kako oni rade.
Osjeća li se kriza zbog inflacije i pada kupovne moći?
Trenutačno smo brzorastući posao i iz ciklusa u ciklus bilježimo porast broja upisane djece. Ne možemo sa sigurnošću znati bi li taj rast bio još veći da nema krize. U Beogradu imamo rast od pet posto u svakom ciklusu i upiše se oko 600 polaznika. Također imamo i nove primatelje franšize, na temelju kojih možemo reći da kriza ne utječe previše.
Postoji li razlika u poslovanju između manjih mjesta i većih gradova?
Kliker posluje i u mjestima s 20.000 do 30.000 stanovnika, poput Smederevske Palanke, gdje je u prvom ciklusu upisano 60 polaznika. Dobar primjer je i grad Zrenjanin, gdje je na početku upisano 70 polaznika. U manjim mjestima konkurencija ili ne postoji ili je mala, dok u Beogradu i Nišu postoji više škola programiranja. Centar u Baru, u Crnoj Gori, imao je cilj upisati oko 30 polaznika, no nakon dvotjedne marketinške kampanje upisali su 100 polaznika, što je izvanredan rezultat.
Može li Kliker primatelju franšize biti osnovni biznis ili je često dodatni? Je li i za vas još uvijek dodatni posao?
Za mene je Kliker osnovni posao i posve sam usmjeren prema tome, 100 posto. Za 70 posto primatelja Kliker franšize, Kliker je dodatan posao, dok je za 30 posto glavni posao za jednog člana obitelji. U mjestima koja imaju između 40.000 i 50.000 stanovnika, Kliker može biti glavni posao za cijelu obitelj, ali zahtijeva potpunu predanost. Međutim, većina partnera u manjim mjestima već ima neku vrstu posla vezanog uz dječju edukaciju, pa im je Kliker više kao "dodatak".
Kako ocjenjujete trenutno stanje tržišta franšiza u Srbiji?
Nažalost, u Srbiji još uvijek postoji nedostatak informacija o franšizama. Postoji strah jer ljudi brinu hoće li moći ispuniti zahtjeve davatelja franšize, boje se penala i to nosi veliki stres. Edukacija ljudi je nužna, što i sam radim, kako bi ljudi shvatili da je franšiza partner, a ne protivnik, i da primatelji imaju podršku davatelja franšize, te da se ne radi o nadređenima s velikim zahtjevima. Barem je to način funkcioniranja naše franšize.
Kakvi su planovi za daljnji razvoj mreže?
Planiramo regionalno širenje. Trenutačno se fokusiramo na pokrivanje većih gradova Crne Gore, Makedonije i Bosne i Hercegovine, tražimo partnere u Hrvatskoj i na kraju ćemo to zaokružiti sa Slovenijom. U Srbiji je Vojvodina najmanje pokrivena, ali planiramo pokrenuti dva nova centra u sljedećem ciklusu.
Interes djece i roditelja je velik. To je jedan od razloga što svake godine uvodimo nove programe koji prate aktualne trendove. Upisujemo djecu u dobi od 5 do 17 godina, s ukupno 14 različitih programa.
Također postoji veliki interes za otvaranjem franšize, te pažljivo biramo partnere koji mogu prenijeti našu ideju na lokalnoj razini, a da u isto vrijeme i sami budu zadovoljni.
pročitajte članke
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Škola za intelektualni razvoj djece „Malac Genijalac“ osvojila je „Franšiznu nagradu godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
Coders Lab, lanac IT akademija iz Poljske, nastavlja sa širenjem franšizne mreže na Balkanu.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Brzo čitanje i pametno poslovanje
Pozdrav moj narode iz Nizozemske, želim da mi svi pomognu. Zahvaljujem Stelli Rene što mi je dala zajam od 50.000 eura koji mi je trebao za operaciju mog sina, primio sam...
marion
Trebate zajam? Osobni zajmovi? Komercijalni krediti? Stambeni kredit? Poljoprivreda i projektno financiranje? Nudimo sve vrste kredita uz kamatu od 0,6%! Kontakt email adresa:...
Mreža konstantno raste
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Brzo čitanje i pametno poslovanje
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Nagrada za franšizu „Malac Genijalac“
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Inovacije za bolje poslovanje
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Nagrada za franšizu „Malac Genijalac“
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Mreža konstantno raste
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...