Ponedjeljak
18.02.2013
Tržište franšiznog bankarstva u Poljskoj pokazuje kako samo kvalitetni sustavi mogu i ubuduće računati na širenje svoje mreže.
 

Trenutačno 15 banaka u Poljskoj širi svoje poslovanje franšizno: Alior Bank, Bank BPH, BNP Paribas, BZ WBK, Credit Agricole, Eurobank, Getin Noble Bank, Invest Bank, Meritum Bank, Multibank, Polbank (koju je kupio Raiffeisen), Pekao SA, PKO BP, Santander Consumer (bivši AIG) i mPunkt koji je osnovala tvrtka Aspire BRE Group.

Prema podacima za prošlu godinu, do 31. prosinca 2012. na tržištu Poljske je radilo 2949 franšiznih (partnerskih) jedinica, što je za 433 jedinice manje u odnosu na prethodnu, 2011. godinu. U izvješće, međutim, nisu uključene 464 franšizne jedinice banke Monetia, koja više nije u vlasništvu banke DnB NORD.

Mali broj banaka još uvijek širi svoju partnersku mrežu, a među njima su Alior Bank, Bank Zachodni WBK, Eurobank, Getin Noble Bank, Invest Bank, Meritum Bank i PKO BP. Primjećuje se, međutim, da se posljednjih godina broj franšiznih jedinica konstantno smanjuje -- od siječnja 2010. s bankarskog je tržišta nestalo njih 1.130. Gledano po veličini tržišta, može se reći da se bankarski sektor vratio na razinu iz 2007. Ovo drastično "sužavanje" franšizne mreže u velikoj je mjeri i posljedica restrukturiranja banke PKO BP.

-- U prosperitetnim godinama, određene su banke razvijale franšiznu mrežu po vrlo optimističnom scenariju -- otvarale su skupe objekte na top lokacijama, s visokim cijenama zakupa i visokim početnim investicijama. Ne izneneđuje, stoga, potpuno raspuštanje franšizne mreže ING banke ili značajno smanjenje broja partnerskih podružnica Polbank -- ističe Michal Wisniewski, direktor franšiznog konzaltinga u PROFIT system grupi. -- Međutim, u sustavima u kojima je poslovni model dobro osmišljen, primjećujemo razvoj. Za to je potreban širok asortiman proizvoda i usluga, niža razina početnih investicija te niži troškovi poslovanja franšiznih jedinica.

Uspon i pad

U 2012. devet je banaka prijavilo rast, a osam banaka smanjenje broja franšiznih jedinica. Rast su zabilježile Alior Bank (+ 120), Invest Bank (+46), Meritum Bank (+42), Pekao SA (+19), Eurobank (+19), Bank Zachodni WBK (+13), Getin Noble Bank (+ 11), Santander Consumer (+4) i Multibank (+1). Najviše je, kao i prethodnih godina, izgubila banka PKO BP (-159). Sa manjim brojem franšiznih jedinica godinu je okončala i Polbank, koju je preuzeo Reiffeisen (-109), a opadanje mreže iskusile su i Bank BPH (-15), BNP Paribas (-14) i Credit Agricole (-1). Negativan je rezultat imala i banka Aspire, ali je odbila otkriti broj zatvorenih franšiznih podružnica. Prošle godine, na zvaničnom sajtu banke objavljeno je da ih ima 11, danas stoji da ih ima samo sedam.

Prošle su godine, također, s tržišta nestale i posljednje franšizne poslovnice ING banke, pošto je u travnju 2011. banka potpuno odustala od razvoja franšizne mreže. Partnerske su poslovnice, s istekom posljednjeg ugovora 31. prosinca 2012, sve pretvorene u vlastite -- odnosno, poslovnice u izravnom vlasništvu banke. S tržišta je nestala i jedina franšizna jedicnia FM banke koja se u potpunosti povukla iz ove vrste razvoja, ili kako se navodi u službenoj izjavi "odlučeno je da se privremeno obustavi širenje franšizne mreže".

Realniji planovi

Dok su prethodnih godina banke rado najavljivale planove za otvarnje novih franšiznih poslovnica, u ovom trenutku već pokazuju određenu dozu opreza po tom pitanju. Za ovu godinu, banke su najavile da će biti otvoreno nešto više od dvjesto franšiznih poslovnica -- što je znatno manje u odnosu na prethodne godine (do 700).

Najambicioznije planove za ovu godinu ima PKO BP banka (koja je, ne treba zaboraviti, i najviše poslovnica zatvorila), pošto planira pokrenuti 100 novih franšiznih podružnica. Eurobank namjerava otvoriti 30 novih partnerskih jedinica, po nešto izmijenjenom planu -- franšizne bi jedinice dobili i veći gradovi (u kojima je do sada banka isključivo nastupala izravno), s novim vizualnim identitetom. Također, 30 novih poslovnica planira otvoriti i Getin Noble Bank -- vlasnik jedne od najvećih franšiznih mreža na tržištu Poljske (254 jedinice).

Zaključujemo da se tržište bankarskih franšiza u Poljskoj značajno smanjilo -- banke ne žele razvijati ovaj vid poslovanja po svaku cijenu. Primjećujemo, također, da broj otvorenih poslovnica ne svjedoči neminovno o kvaliteti sustava. Banke koje rade na tome da franšizne jedinice posluju uspješno, pomažu da franšizna mreža dobije na vrijednosti i, samim tim, generira mnogo veće prihode. Pored toga, bankari danas mnogo pažljivije biraju svoje primatelje franšiza -- vrednuje se već stečeno iskustvo i znanje u branši.

Franšizno bankarstvo, jednostavno, više ne može biti za svakoga.

Izvor: Franchising.pl