Prva trgovina švedskog branda H&M u Srbiji otvorena je 29. kolovoza. U rujnu se planira otvaranje i drugog dućana. Primatelji franšiza drugih modnih brandova, zastupnici, te vlasnici domaćih marki, pripremaju nove strategije kako ne bi izgubili značajan dio tržišnog kolača.
Petak
30.08.2013
Dolazak H&M-a u Srbiju bi mogao uzdrmati tržište. Mali brandovi će dakako osjetiti konkurenciju, a veći će biti prisiljeni da, bar za dio asortimana, snize cijene ili daju popuste, tvrde predstavnici modne industrije.
 

Švedski modni brand H&M, nakon više godina spekulacija o dolasku, otvorio je vrata svog prvog dućana u Srbiji. I dok se potrošači, od kojih su mnogi zavoljeli ovaj brand kupujući "jeftine krpice" u inozemstvu, raduju što će sad moći pazarati na domaćem terenu, primatelji franšiza drugih modnih brandova, zastupnici, te vlasnici domaćih marki, pripremaju nove strategije kako ne bi izgubili značajan dio tržišnog kolača.

Sanja Marković, direktorica marketinga u srbijanskoj tvrtki Legend, kaže da oni brandovi koji imaju osmišljenu strategiju nastupa, oslanjaju se na istraživanja tržišta i koriste nove tržišne mogućnosti neće osjetiti značajnije posljedice zbog dolaska H&M-a . - Mi smo se pripremili za njihov dolazak. Veliki brandovi, bilo da se radi o domaćim ili stranim brandovima koji ovdje nastupaju preko primatelja franšize ili zastupnika, imaju snagu ostati dobro pozicionirani na tržištu. Domaći brandovi eventualni gubitak kolača mogu nadomjestiti izvozom. U tvrtki Legend doista posvećujemo veliku pažnju potrošaču, održavamo stalne obuke prodavača, napravili smo dobar odnos cijene i kvalitete, što potrošači znaju prepoznati. Sve su to razlozi zbog kojih smo dobro pozicionirani na tržištu i zbog čega trajemo ovoliko dugo - objašnjava Marković zbog čega misli da se dolazak H&M - a neće negativno odraziti na poslovanje Legenda.

Pored toga, značajno su, kako kaže, proširili asortiman, i danas, pored svojih kreacija od jeansa, imaju i odjeću namijenjenu za žene od 25 do 35 godina - pa i starije - donje rublje, kupaće kostime. -Mislim da će dolaskom H&M-a biti najugroženiji oni koji prave dječju konfekciju. Mnogi roditelji, među kojima sam i ja, kupovali su svojoj djeci garderobu ovog branda u inozemstvu. Druga kategorija brandova koja će osjetiti konkurenciju su oni poput NewYorkera, Tally Weijla, Bershke. Mladi vole H&M , jer to jeste brand koji je prvenstveno namijenjen njima, prati njihove trendove - kaže ona.

Što se tiče utjecaja na cijene, Marković kaže da je upitno koliko tko može dalje sniziti cijene. - Mi smo već svoje marže sveli na minimum, a to smo mogli učiniti jer imamo vlastitu proizvodnju. Ne moramo dio kolača ostavljati za posrednike i distributere. Mnoge modne tvrtke nemaju tu mogućnost. Moguće je da će neki brandovi odlučiti sniziti cijene dijela asortimana koji ranije nije bio na popustu. To, dakako, neće biti cjelokupne kolekcije, već samo njihovi segmenti - objašnjava Marković.

Aleksandra Mitrović , glasnogovornica tvrtke Passage, koja pripada tvrtkama srednje veličine s tradicijom dugom 30 godina, kaže da njihova prodajna mreža nije prevelika. U trgovinama koje posjeduju kupuju samo lojalni potrošači koji dolaze godinama. - Dolazak H&M-a možda najviše pogodi brandove s vrlo razgranatom prodajnom mrežom. Mi nismo razvijali posebnu strategiju zbog novog konkurenta, iako se zna više od godinu i po dana da će ući na tržište Srbije. Smatramo da imamo već dobar odnos cijene i kvalitete i da, u tom smislu, naš opstanak na tržištu nije ugrožen - objašnjava ona.

Mitrović kaže da H&M doista jest vrlo cjenovno pristupačan brand koji diktira trendove u segmentu brze mode, koja potiče proizvodnju artikala za jednu sezonu. - Njihov dolazak odrazit će se sigurno i na cjenovnu politiku tvrtki koje gađaju istu ciljanu skupinu, a to je zapravo 90 posto tržišta. Naše cijene su već na toj razini, te smo se mi prilagodili, ali oni koji nisu, dakako će to morati uraditi. H&M će, bez sumnje, natjerati one koji do sad nisu držali do kvalitete da postanu kvalitetniji, efikasniji, da snižavaju svoje fiksne troškove, da se potrude da pronađu svoju nišu - kaže ona.

Jelena Karanac, marketing i PR menadžerica tvrtke P....S....Fashion , kaže da nije lako predvidjeti kako će dolazak velikog branda utjecati na poslovanje i poziciju drugih, kao i da, često, takva predviđanja mogu biti pogrešna. - Iskustvo me je tome naučilo - kaže Karanac.

Ova situacija je, kako kaže, podsjeća na slučaj od prije nekoliko godina kada se na tržištu Srbije pojavila Zara. - Bili smo gotovo sigurni da ćemo osjetiti posljedice i da one neće biti zanemarljive. Zara je svjetski brand i bilo je nekako potpuno logično očekivati ​​da se to desi - kaže ona. Međutim, unatoč novom i velikom konkurentu, P....S.... Fashion je nastavio rasti istom progresijom. - Konkurencije se ne treba pribojavati, naprotiv. Treba je prihvatiti kao dobar izazov i učiti od nje. Isti stav imam i kada je H&M u pitanju. Želim im puno uspjeha na našem tržištu - kaže Karanac.

H&M u većinu zemalja ulazi izravno, kao u slučaju Srbije, ali na nekim tržištima nastupa i preko primatelja franšize. Očekuje se da će ove godine svoje franšizne poslovnice otvoriti u Indoneziji.