Franšiza koja osvaja svijet
Kada je Boban Melkus prvi put probao igru "escape room" u Budimpešti 2013, tu noć nije mogao spavati od uzbuđenja. Igra u kojoj se pred male timove (od dva do pet igrača) postavljaju razni zadaci – bijeg iz zatvora, pljačka banke, spašavanje od nuklearne katastrofe – probudila je u njemu, kako sam kaže, istu količinu adrenalina poput surfanja ili ronjenja. – Nisam se smirio dok nismo osnovali vlastitu tvrtku – počinje ovu zanimljivu poslovnu priču Melkus.
Iste godine, sa suprugom i partnerima iz Mađarske, osniva tvrtku Roomescape Kft. Nije slučajno sve počelo u Budimpešti, budući da je prvi europski "escape room", prema njegovim riječima, otvoren 2011. upravo u glavnom gradu Mađarske, koji je u međuvremenu postao prava "meka" za ove igre.
Melkus je sa svojim partnerima krenuo iz Beča. Centar su počeli pripremati u centralnoj zoni, staroj zgradi u kojoj je umro slavni skladatelj Betoven. Međutim, na samom početku javili su se problemi s infrastrukturom, pa je prvi "escape room" zaživio u Novom Sadu krajem 2013. Nedugo potom otvorili su svoje centre u Beču i Stockholmu. Zadivljeni interesom klijenata, posebno u razvijenim zemljama, vrlo brzo odlučuju ponuditi franšizu.
Franšize danas rade u Beogradu, Zagrebu, alpskom mjestu Elmo u Austriji, ali i Los Angelesu, dok su u pripremi brojne lokacije. Ugovori o master franšizi potpisani su za Francusku, Englesku i Italiju, a prvi centri će biti otvoreni u Parizu, Londonu i Firenci. Pojedinačne (single-unit) franšize date su za Split, San Francisco, Chicago, Madrid. Ti centri su u ralizličitim fazama otvaranja. – Želimo se širiti isključivo kroz franšizu. Tamo gdje potpisujemo single-unit ugovore, pravilo je da uvijek prvom tko je uzeo franšizu nudimo mogućnost da se sam širi i otvori više centara, kao što je bio slučaj u Hrvatskoj – odnosno, dajemo im "pravo prvenstva". Prije nego smo sklopili dogovor sa primateljem iz Splita, pitali smo svoje primatelje iz Zagreba žele li otvoriti i Split. Cilj nam je izgraditi fer odnos i svakako vodimo računa da primatelji ne budu jedni drugima konkurencija – objašnjava Melkus.
Foto: Roomescape u Novom Sadu
Primatelji ove franšize su, prema njegovim riječima, ljudi koji su odigrali igru kod njih ili u nekom drugom centru i većina je bila oduševljena poput njega. – Primatelj franšize iz Los Angelesa, primjerice, bio je na proputovanju s obitelji po Europi, a radio je kao programer u tvrtki Yahoo. U igri je sudjelovao sa suprugom, osmogodišnjom kćeri i dva sina tinejdžera. "Bježali" su iz sobe u Novom Sadu. Toliko su bili oduševljeni da su igru igrali i u našem centru u Beču i u Stockholmu, a onda su odlučili uzeti i franšizu – priča Melkus.
Uobičajeno je, kako kaže, da centar ima bar dvije sobe jer je maksimalan broj igrača po dobi petoro. Najčešće se i otovaraju centri s dvije sobe, a ovisno o poslovanju, broj se soba povećava. Za dvije sobe neophodan je prostor od oko 90 četvornih metara. Za ulaznu franšiznu naknadu primatelj dobiva svu vrstu potpore, od nacrta soba, do konzaltinga oko kompletnog opremanja soba, web-stranice na lokalnoj domeni, sustava bookiranja, grafičke pripreme marketinškog materijala, reklamiranja kroz društvene mreže... Centar je neophodno otvoriti u centralnoj zoni ili pak u blizini neke turističe atrakcije. – Trećina posjetitelja, kada je riječ o centrima na Zapadu, jesu turisti i zbog toga je neophodno da im budu dostupni – objašnjava Melkus.
Igra "escape room" namijenjena je starijima od 16 godina. Mlađi mogu sudjelovati, ali uz starije, te je idealna za obitelj. Na ovim prostorima igrači su najčešće mlađi zaposlenici od 25 do 45 godina i tvrtke kojima je to određena vrsta team buildinga. – Velika je razlika u poslovanju na ovim prostorima i u zapadnim zemljama. Primjerice, naš poslovni plan za Stockholm podrazumijevao je 30 igara tijekom mjesec dana, 60 tijekom drugog mjeseca, a mi smo imali 200 igara, dok u Novom Sadu, nakon godinu dana poslovanja, imamo od 50 do 80 igara. U Novom Sadu igra, koja traje sat vremena, košta oko 30 eura, a u Stockholmu 110 eura – kaže on.
Zbog dosadašnjih rezultata ovaj mladi poduzetnik sasvim je uvjeren da će tvrtka u kojoj je suvlasnik biti u ovoj vrsti zabave ono što je McDonald's u oblasti brze prehrane. Trenutno su u pregovorima s potencijalnim primateljima iz 15 zemalja, a zainteresirani za franšizu dolaze čak i iz Indije, Dubaija, Monaka. – Roomescape je sljedeća evolucijska faza u razvoju filma – prvo smo gledali nijeme filmove, zatim sa zvukom, crno-bijele, pa u boji, a ova igra znači da sudjelujete u filmu – kaže Melkus.
pročitajte članke
Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sustavu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Lanac Surf'n'Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtjevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima te origanalnoj ambalaži, stigao je u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Surf'n'Fries, brand iz Rijeke poznat po krumpirićima, otvorio je prvi franšizni objekt u Australiji.
Franšizni lanac pomfrit barova Surf’n’Fries proširio je svoje poslovanje na brojna svjetska odredišta, a uskoro stiže na još jedno tržište ove regije. Za inovacije, također, nema predaha.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.