Cijeniti originalnost, ali i pravila igre

Kako biste opisali tržište franšiza u Češkoj?
Kad bih ga morala opisati jednom riječju, rekla bih – dinamično. Dobra je stvar što se svake godine pojavi nekoliko koncepata koji imaju snagu i potencijal da prerastu u ozbiljne franšizne sustave. Mnogi od njih brzo reagiraju na aktualne trendove i svjesni su novih potreba kupaca i klijenata, što uvelike pozitivno utječe na poslovanje njihovih primatelja franšize. Drugi fenomen koji primjećujemo, i koji nije toliko neobičan, jest porast broja franšiznih sustava iz Slovačke koji žele proširiti svoje poslovanje, ne samo na domaćem, već i na češkom tržištu.
Češka je, u principu, poželjno tržište za mnoge strane franšize?
Da, što se tiče stranih sustava, Češka je i dalje jedan od njihovih glavnih ciljeva kada je u pitanju širenje poslovanja u regiji Centralne i Istočne Europe. Za mene je to vrlo pozitivan fenomen, jer znači da se poslovno okruženje, 30 godina nakon Baršunaste revolucije, doživljava kao stabilno i otvoreno za nove mogućnosti. Mislim da je to u ovom trenutku vrlo dobra vijest, jer riječ „kriza“ ponovno odjekuje sa svih strana. Upravo ulazak novih igrača može pomoći u trenutku kada se očekuju masovna otpuštanja zbog utjecaja krize na proizvodni sektor. Ne samo da će novi sustavi otvoriti nove poslovnice i stvoriti nova radna mjesta, već bi franšizing, za neke od tih ljudi, mogao biti odgovor na pitanje kako da promijene svoju budućnost. Naime, oni dobivaju priliku pokrenuti vlastiti posao, i to uz podršku i znanje snažnog partnera.
Koji su brandovi u najvećoj mjeri zainteresirani za ulazak na tržište? Iz kojih branši?
Što se branši tiče, ponuda je uistinu raznovrsna. Mogli bismo, ipak, reći da su najzastupljenije franšize iz svijeta mode, edukacije i gastronomije. Prema uobičajenoj praksi, pojedini davatelji franšize ulaze na tržište tražeći primatelja master franšize – jednog partnera koji bi preuzeo ulogu davatelja te bio zadužen za razvoj mreže u cijeloj državi, dok drugi sustavi traže pojedinačne primatelje franšize, poduzetnike koji bili bi krajnji korisnici licence. Za razvoj u Češkoj zainteresirani su, primjerice, poljski edukativni koncepti Coders Lab, Edukido i Coding Giants, kanadski Maple Bear, portugalski lanac estetskih centara DepilConcept i Body Concept, bugarski brand odijela šivenih po mjeri Brutale te gastronomski barovi iz Letonije Easy Beer i Easy Wine, a tu je i američki sustav Signal 88 Security, specijaliziran za usluge zaštite. Primjećujemo da su sve ovo, zapravo, sustavi koji traže franšizne partnere u gotovo svim zemljama Centralne i Jugoistočne Europe.
Možete li otkriti koje branše, odnosno, franšizni sistemi postižu najveći rast?
Ne može se sa sigurnošću reći u koje biste područje trebali ulagati kako biste imali zajamčenu dobit. Želim istaknuti da franšizno poslovanje može uspjeti u gotovo svakoj industriji ako odaberete pravi koncept. To je, u stvari, najvažnije što trebate uzeti u obzir prilikom kupovine franšize. U Češkoj je gastronomija tradicionalno najpopularnija franšizna djelatnost. S druge strane, edukacija se pokazala kao obećavajući sektor, i to ne samo u području škola stranih jezika, kao što je to bio slučaj do sada. One su još uvijek popularne franšize, ali danas na tržištu postoje brandovi koji se, primjerice, fokusiraju na predškolski odgoj i obrazovanje, ali i na organiziranje tečajeva koji će povećati šansu polaznika da nađu posao na suvremenom tržištu rada. Mislim, prije svega, na škole programiranja.
Što biste rekli, što je ključno za uspjeh u franšiznom biznisu?
Odgovor na ovo pitanje ovisi o dva gledišta.
Sa stajališta davatelja franšize, vlasnika koncepta, franšiza je održiv model koji je strukturiran tako da funkcionira na brojnim drugim lokacijama, bez osobne prisutnosti i sudjelovanja davatelja. Originalnost koncepta igra važnu ulogu u uspjehu franšize, jer utječe na prihvatanje od strane krajnjih kupaca i klijenata, no isto tako, a što je u određenoj fazi razvoja vrlo važno, i od strane onih koji su zainteresirani za kupnju franšize. Stoga, brandovi i sustavi koji na tržište donose nove, ali dokazane proizvode ili usluge, odnosno, oni koji nude ili rade nešto drugačije – imaju veću šansu da će uspjeti.
Da bi, s druge strane, primatelj franšize uspio, ključno je da pažljivo odabere brand za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Prije svega, treba razmotriti je li franšizno poslovanje uopće za njega, je li voljan i može li se pridržavati pravila koja je netko drugi postavio. Ako može, onda se očekuje da primatelj franšize prihvati pravila sustava, dosljedno primijenjuje preneseni know-how te slijedi savjete i preporuke davatelja franšize. Za primatelja franšize bit će čist gubitak vremena ako krene u smišljanje već izmišljenih ideja. Posao primatelja nije mijenjati pravila igre koja je prihvatio na početku suradnje. On može razgovarati s davateljem, podijeliti svoje iskustvo, ali treba znati da davatelj ima podjednako velik interes da primatelj franšize postigne uspjeh. Davatelj, dakle, neće dopustiti primatelju da napravi pogreške koje je i sam, na početku posla, napravio. A to je, rekala bih, jedna od najvećih prednosti franšiznog poslovanja.
Tko je, u tom slučaju, „idealan“ primatelj franšize?
Franšizing nije za svakoga. Ako ste osoba koja voli inovirati, kreativni ste i uvijek idete za vlastitim vizijama, poslovanje u franšiznom sustavu možda i nije za vas. Ponovit ću, kad postanete primatelj franšize, vi pristajete slijediti određena unaprijed definirana pravila. Ta je spremnost vrlo često i presudna kada davatelj određuje kome će ponuditi franšizu.
pročitajte članke

Kako se poslovanje širilo, gdje vide prostora za razvoj te tko može biti idealni primatelj franšize, otkriva Sarah Vuković, master franšizer koncepta "Malac Genijalac" za tržište Hrvatske
Što je potrebno i tko može postati primatelj franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik Solution Laba
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Najčitanije

Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.