Biznis kojim se svijet mijenja nabolje
Danas, na tržištu neformalnog obrazovanja namijenjenog uglavnom djeci, većina je škola specijalizirana za jednu disciplinu – tako, postoje škole koje su specijalizirane isključivo za strane jezike, ili škole koje obrazuju djecu u području glazbenog vaspitanja. Nezaobilazne su i STEM škole koje podučavaju u području robotike, programiranja, matematike, kemije i fizike. Ne treba zaboraviti škole koje se bave podučavanjem iz logičkog razmišljanja, ali i druge – analizira tržište Nihad Softić, osnivač multidisciplinarne škole School & School.
– Upravo tu se razlikujemo u odnosu na sve druge škole, jer School & School sustav obrazovanja omogućuje stjecanje kompetativnog znanja i vještina 21. stoljeća na sasvim drugačiji i inovativan način i to kroz jedan od 20+ školskih programa, 365 dana godišnje, 14 sati dnevno – objašnjava Softić, koji je školu School & School osnovao prije šest godina u Bosni i Hercegovini.
U međuvremenu, škola je započela svoj život i izvan granica Bosne i Hercegovine i to uz pomoć franšiznog modela poslovanja. Naime, u Bosni i Hercegovini rade četiri jedinice, u vlasništvu matične kompanije, dok u Srbiji posluju četiri franšize, a od nedavno i jedna u Bugarskoj, u Sofiji.
Obuka i podrška od prvog trena
Među pomenutih dvadesetak programa franšiznog sustava School & School nalaze se produženi boravak, ljetnja i zimska škola iz različitih područja: robotike i programiranja, dizajna igara, kreativne fizike i matematike, kompjutorskih animacija, ali i YouTube akademija te satovi glazbe, stranih jezika, glume i uličnog baleta. School & School je, zapravo, vokacijska škola za djecu i tinejdžere specijalizirana za promatranje, otkrivanje i razvoj talenta. – Zahvaljujući posebno osmišljenom programu baziranom na višestrukoj inteligenciji, polaznici School & School-a imaju mogućnost da putem finih, primijenjenih i tehničkih znanosti pronađu svoje talente i strast prema određenoj disciplini koja će im olakšati odabir buduće akademske i profesionalne karijere – objašnjava Softić.
Svi ovi programi, kao i holistički pristup obrazovanju mladih, bit će u ponudi franšiznih škola School & School. – Obuka primatelja franšize započinje danom potpisivanja ugovora, a podrazumijeva dvodnevni prolazak kroz „operativni priručnik“ koji sadrži cjelokupan opis, procese i upute o funkcioniranju franšize. Također, primatelj franšize dobiva koncizan plan aktivnosti, na primjer, uređenja prostora, plan nabave opreme, plan promocije, plan regrutiranja, odabira i edukacije nastavnog i administrativnog osoblja. Primatelj će franšize tijekom spomenutog pripremnog perioda biti najmanje sedam dana u našoj najvećoj školi – School & School Sarajevo – koja je ujedno i trening centar za nove partnere, gdje mogu, na konkretnom primjeru, vidjeti kako to funkcionira u učionici, ali i upoznati se s administrativnim dijelom biznisa – objašnjava Softić.
Njihov razvojni tim, koji obuhvaća sva područja poslovanja, dostupan je 24 sata dnevno. Posebno, kako kaže, prvih 90 dana, nakon čega primatelji franšize steknu dovoljno samopouzdanja da mogu samostalno upravljati poslovnim procesima.
Franšizna School & School jedinica obično svoje poslovanje započinje, kako objašnjava Softić, s četiri do šest programa, a zatim se, u naredne dvije godine, polako uvode i razvijaju ostali programi, što primateljima franšize omogućuje postepen rast poslovanja. Pošto se započinje s četiri do šest programa, onda je potrebno angažirati toliko i predavača. – Neki predavači mogu predavati više predmeta, na primjer, nastavnik informatike može podučavati robotiku i programiranje, grafički dizajner može podučavati umjetnost, dizajn ili voditi YouTube akademiju. Svi nastavnici i predavači moraju biti kvalificirani za predavanje i uvjet je da su završili fakultet. Najvažnije kompetencije koje bi trebali imati učitelji u školi su znanje engleskog jezika i sposobnost korištenja digitalnih tehnologija – kaže Softić.
Do sada su bili vođeni motom „Moj najbolji prvi posao“, što svakako preporučuju i primateljima franšize. Naime, šansu uvijek daju tek diplomiranim studentima koji prolaze dodatnu obuku u School & School-u, nakon čega dobivaju certifikat za rad u tim školama. Trening nastavnika odvija se uz pomoć mentora, obuka može biti online ili na licu mjesta, ovisno o programu za koji se obučavaju. Glavni trening centar nalazi se u Sarajevu.
Prostor poput doma
S obzirom da je riječ o cjelodnevnoj upotrebi poslovno-stambenog prostora, jer se u njemu održavaju tečajevi, ali i produženi boravak, veličina prostora potrebnog za školu i školu ovisi o veličini grada. Minimalni prostor za gradove do 50.000 stanovnika je 60 četvornih metara, s dvije neovisne učionice, hodnikom ili čekaonicom. Za gradove veličine od 100.000 do 200.000 stanovnika, optimalni bi prostor trebao biti od 80 do 100 četvornih metara, za tri učionice i odgovarajuću čekaonicu. Za područje koje pokriva više od 200.000 stanovnika, idealna je veličina između 100 i 135 četvornih metara, za četiri učionice i čekaonicu od oko 20 četvornih metara. – Preporučuje se da prostor po mogućnosti ima manje dvorište, a ako nema, trebalo bi barem da u blizini postoji javna zelena površina ili igralište – kaže Softić.
Iako je većina škola uređena, prema njegovim riječima, ne tako skupim namještajem, partner ima punu slobodu urediti školu po svojem ukusu. – Najbitnije u svemu je stvoriti prepoznatljiv School & School koloritni ambijent i kućnu atmosferu u kojoj će djeca uživati – kaže on. U obzir, stoga, dolazi i kućni namještaj – fotelje, sofe, trpezarijski stolovi i stolice, stari ormari – jer se na taj način kod djece anulira osjećaj škole kao tradicionalne škole, već stvara osjećaj škole kao modernog doma u kojem oni najzad mogu biti ono što jesu – djeca, pojašnjava Softić.
Traže se strast i predanost
Najbolji kandidati za ovu franšizu, kako objašnjava Softić, trebaju imati strast prema obrazovanju i vjere da svijet mogu promijeniti nabolje. – Kandidati za primatelja franšize ne moraju imati iskustvo u području obrazovanja. Iz iskustva, međutim, znamo da je najbitnija osobina želja i strast prema obrazovanju, te unutarnja potreba primatelja franšize da napravi razliku u biznisu. Također, primatelj franšize ne mora imati menadžersko iskustvo, jer kroz naš trening proces i period integracije uči potpuno novi pristup poslovnim procesima – objašnjava Softić.
On dodaje da je koncept škole takav da na početku rada najviše ovisi o vjeri, ljubavi, strasti, ali i strpljenja primatelja franšize te, stoga, primatelj franšize treba biti direktno angažiran na razvoju i radu škole. – U suprotnom, koncept neće uspjeti. Posebno je to važno u prve dvije godine rada škole. Naravno, primatelj, kao investitor, može zaposliti menadžera, ali pod uvjetom da uloži svu svoju ljubav, vjeru i strast u projekt. Nažalost, takvih uspješnih iskustava još nismo imali. A bilo je pokušaja. Na kraju, neophodno je znati da ovaj biznis nije sprint već maraton. Posao koji se radi jedino i isključivo iz ljubavi i vjere da se edukacijom može promijeniti svijet nabolje. Smatramo da je ovo idealan obiteljski biznis – ističe Softić.
Vjeruje da je nakon godina istraživanja kreirao jedinstven obrazovni biznis model koji radi 14 sati dnevno, 365 dana u godini, s više od 20 nastavnih programa koje partneri u 24 mjeseca trebaju implementirati u svojim školama.
– S obzirom da je fokus poslovanja na kvaliteti nastave i minimalnim troškovima ulaganja i poslovanja, već nakon samo tri mjeseca škola je u stanju nesmetano finansirati operativni dio poslovanja, a nakon godinu dana kvalitetnog rada – počinje povrat investicije. Preduvjet za to je dobro odrađen pripremni period tijekom otvaranja škole, koji uključuje targetiranu promociju putem društvenih mreža, direktni marketing, networking i, na kraju, konstantno uvođenje novih nastavnih programa tijekom cijele godine. Naravno, u svemu tome dobivaju našu podršku jer dijelimo sopstveno znanje i iskustvo i unaprijed pripremljene materijale. Naša je podrška konstantna i cjelogodišnja – objašnjva Softić.
School & School franšiza dostupna je za sve zemlje Adriatik regije, a Nihad Softić smatra da se ovaj koncept može uspješno razvijati i u drugim zemljama.
pročitajte članke
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Škola za intelektualni razvoj djece „Malac Genijalac“ osvojila je „Franšiznu nagradu godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
Coders Lab, lanac IT akademija iz Poljske, nastavlja sa širenjem franšizne mreže na Balkanu.
Multidisciplinarna škola School & School, koja je razvila dvadesetak inovativnih obrazovnih programa, djeluje u BiH već četiri godine, a od ove godine, putem franšize, i u Srbiji. Proširenje franšizne mreže planira se i za iduću godinu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.