Da bi poslovali profitabilno, primateljima franšize poštanski posao bi trebala biti samo dodatna djelatnost u okviru već postojećeg posla, čime bi obogatili svoju ponudu i povećali frekvenciju ljudi.
Petak
15.02.2013
Sve veći broj pošta u svijetu svoju mrežu širi i franšizno, naročito u manjim mjestima u kojima je kroz izravno prisustvo teško poslovati profitabilno.
 

Skoro svaka varoš u zemljama regije, pa čak i mjesta s tridesetak kuća, imaju svoju poštu. Međutim, takva situacija nije održiva na duži rok, pošto veliki broj podružnica ne posluje profitabilno, generira velike gubitke i često nije u stanju ni da podmiri troškove za zaposlene. To znači da ostatak poduzeća nosi veliko breme na leđima - terba zaraditi za sebe i druge. Prirodno, postavlja se pitanje kako udovoljiti potrebi ljudi da u blizini imaju poštu, koja je tu skoro čitav njihov život, a da gubitke ne snosi cijelo poduzeće?! Jedno od dokazano dobrih rješenja je franšiza, odnosno, model ugovorne pošte. Takav koncept se već odavno primjenjuje u mnogim europskim zemljama, ali i preko "bare".

U Hrvatskoj je projekt franšiznih pošta pokrenut početkom prošle godine, kada je na natječaju ponuđeno 28 postojećih podružnica, uglavnom u jako malim mjestima. Osnovni razlog su bili veliki gubici koje su te pošte generirale. Na tom natječaju, koji je raspisan u ožujku 2012. godine, prednost su također imali radnici Hrvatske pošte.

Međutim, jedno od suštinskih pitanja je bilo i kako će franšizoprimcu poštanski posao biti isplativ, kad već to nije bio matičnoj tvrtki, posebice kad govorimo o manjim mjestima. Naime, ideja je bila da primateljima franšize poštanski posao bude samo dodatna djelatnost u okviru već postojećeg posla, čime bi obogatili svoju ponudu i povećali frekvenciju ljudi. U Njemačkoj i Austriji brojne franšizne pošte se nalaze na benzinskim crpkama i trgovačkim centrima, dok su ih Šveđani, primjerice, smjestili iu kioske i kladionice.

U Srbiji, još 2004. godine, tadašnje Javno poduzeće PTT izradilo je projekt franšizinga u suradnji s kanadskom poštom Canadian Post Corporation, koja je imala dugogodišnje iskustvo u tom poslu. Projekt je predviđao otvaranje franšiznih poštanskih poslovnica u trgovačkim centrima i trgovinama. Pored plana da se neprofitabilne pošte pretvore u franšize, cilj projekta je bio i pokrenuti samozapošljavanje radnika tog javnog poduzeća.

Nebojša Bojović i Nikola Trubint, profesori Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, u svom radu "Model reinžinjeringa urbanih maloprodajnih mreža", koji se upravo bavi reorganizacijom pošte, kažu da se otvaranjem franšiza povećava i kvaliteta pružanja usluga, u smislu teritorijalne i vremenske dostupnosti. Zbog toga je, kako navode u radu, realno očekivati ​​i povećan opseg poštanskih usluga.

Pošta Crne Gore također mrežu širi kroz franšizu. Ta tvrtka nudi tri oblika franšize: integraciju nove poštanske poslovnice u postojeće maloprodajno mjesto, preuzimanje postojeće poštanske poslovnice i otvaranje potpuno nove podružnice.