Stigla vam je pošta
Skoro svaka varoš u zemljama regije, pa čak i mjesta s tridesetak kuća, imaju svoju poštu. Međutim, takva situacija nije održiva na duži rok, pošto veliki broj podružnica ne posluje profitabilno, generira velike gubitke i često nije u stanju ni da podmiri troškove za zaposlene. To znači da ostatak poduzeća nosi veliko breme na leđima - terba zaraditi za sebe i druge. Prirodno, postavlja se pitanje kako udovoljiti potrebi ljudi da u blizini imaju poštu, koja je tu skoro čitav njihov život, a da gubitke ne snosi cijelo poduzeće?! Jedno od dokazano dobrih rješenja je franšiza, odnosno, model ugovorne pošte. Takav koncept se već odavno primjenjuje u mnogim europskim zemljama, ali i preko "bare".
U Hrvatskoj je projekt franšiznih pošta pokrenut početkom prošle godine, kada je na natječaju ponuđeno 28 postojećih podružnica, uglavnom u jako malim mjestima. Osnovni razlog su bili veliki gubici koje su te pošte generirale. Na tom natječaju, koji je raspisan u ožujku 2012. godine, prednost su također imali radnici Hrvatske pošte.
Međutim, jedno od suštinskih pitanja je bilo i kako će franšizoprimcu poštanski posao biti isplativ, kad već to nije bio matičnoj tvrtki, posebice kad govorimo o manjim mjestima. Naime, ideja je bila da primateljima franšize poštanski posao bude samo dodatna djelatnost u okviru već postojećeg posla, čime bi obogatili svoju ponudu i povećali frekvenciju ljudi. U Njemačkoj i Austriji brojne franšizne pošte se nalaze na benzinskim crpkama i trgovačkim centrima, dok su ih Šveđani, primjerice, smjestili iu kioske i kladionice.
U Srbiji, još 2004. godine, tadašnje Javno poduzeće PTT izradilo je projekt franšizinga u suradnji s kanadskom poštom Canadian Post Corporation, koja je imala dugogodišnje iskustvo u tom poslu. Projekt je predviđao otvaranje franšiznih poštanskih poslovnica u trgovačkim centrima i trgovinama. Pored plana da se neprofitabilne pošte pretvore u franšize, cilj projekta je bio i pokrenuti samozapošljavanje radnika tog javnog poduzeća.
Nebojša Bojović i Nikola Trubint, profesori Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, u svom radu "Model reinžinjeringa urbanih maloprodajnih mreža", koji se upravo bavi reorganizacijom pošte, kažu da se otvaranjem franšiza povećava i kvaliteta pružanja usluga, u smislu teritorijalne i vremenske dostupnosti. Zbog toga je, kako navode u radu, realno očekivati i povećan opseg poštanskih usluga.
Pošta Crne Gore također mrežu širi kroz franšizu. Ta tvrtka nudi tri oblika franšize: integraciju nove poštanske poslovnice u postojeće maloprodajno mjesto, preuzimanje postojeće poštanske poslovnice i otvaranje potpuno nove podružnice.
pročitajte članke
„Kad smo počinjali, o franšizingu uopće nismo razmišljali kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od osnivača i vlasnika „Muzeja osjetila“
Živimo u nevjerojatnom vremenu u kojem svaki hobi može prerasti u posao koji će donijeti profit i lijep život pun zadovoljstva. Što je za to potrebno, otkriva Milica Lepojević, kreatorica koncepta Perfect Surprise
Želite izgradite atrakciju koja staje na 100 četvornih metara, a privlači posjetitelje iz svih krajeva svijeta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbyněk Černý, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Iako su privatni muzeji na Balkanu prava rijetkost, Muzej iluzija, otvoren prije tri godine u Zagrebu, postao je "instant hit".
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Europi. Što ga čini atraktivnim te kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Grzegorz Morawski
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.