Nekoliko benzinskih crpki u Srbiji svoju mrežu širi putem franšize - AVIA, OMV i Lukoil.
Petak
04.10.2013
Franšiza u oblasti maloprodaje naftnim derivatima je vrlo razvijen u svijetu. U Srbiji posluje nekoliko franšiznih lanaca benzinskih crpki.
 

Prva franšiza u sektoru benzinskih crpki stigla je u Srbiju još 1997. godine zahvaljujući tvrtki Petrobart, koja je te godine postala primatelj master franšize branda AVIA za tržište jugoistočne Europe. Do danas je tvrtka otvorila 37 bezninskih postaja, a prema službenim najavama, uskoro se očekuje i početak rada dvije nove crpke.

Petrobart je, inače , osnovan 1990. godine kao tvrtka kći LTD Gibraltara. Sjedište tvrtke je u Londonu, a trgovačke centre ima u Beogradu i Moskvi. Od 1993. tvrtka djeluje u Srbiji - kao prva privatna naftna tvrtka.

Nakon demokratkih promjena 2001. godine, na tržište Srbije ulazi i austrijska kompanija OMV, koja svoju mrežu benziskih postaja, također, širi franšizno. I dok AVIA ima primatelja master franšize za srbijansko tržište, OMV se ipak odlučio za pojedinačne primatelje, mada je službene podatke o samom modelu franšizinga teško pronaći.

OMV je jedna od najsnažnijih austrijskih tvrtki kotiranih na burzi. Prvu crpku su otvorili 1990. a u svom sastavu trenutno imaju oko 4.700 benzinskih postaja, od čega više od 60 u Srbiji, i namjerom da se dalje šire. U franšiznom sustavu OMV-a, samo na crpkama, zaposleno je 1.300 ljudi. OMV važi i za jednog od najvećih greenfield investitora u Srbiji. Budući da je za otvaranje jedne benzinske postaje potrebno oko dva milijuna eura, nije teško izračunati koliko je austrijska tvrtka uložila novca na ovo tržište.

Za razliku od Petrobarta i OMV-a koji su greenfield investitori, treća naftna tvrtka koja svoju mrežu širi kroz franšizu - Lukoil - na tržište Srbije ušala je kroz akviziciju. Ruski naftni div je 2003. kupio tvrtku Beopetrol što mu je dakako olakšalo da po broju crpki u Srbiji (180) bude ispred OMV- a i Avie. U 27 zemalja imaju blizu 6.000 benzinskih crpki, uključujući i franšizne.

Mogućnost koju daju ove tvrtke osobito je značajna za male igrače. Baš kao i u sektoru trgovine prehrambenom robom, s dolaskom velikih igrača, mali moraju pronaći način da opstanu. Jedan od načina je priključiti se velikom sustavu kroz franšizu, preuzimajući brand i određene obveze, ali povećavajući šanse za opstanak. Značajno je što veliki sustavi mogu osigurati kontinuiranu opskrbu, po povoljnijim cijenama. Budući da je tržište naftnih derivata liberalizirano, politika cijena igra značajnu ulogu u tržišnoj utakmici.


Popularno na forumu