Ušetaj u priču
Zamislite iznenađenje djeteta koje čita knjigu i već u prvim rečenicama shvaća da se među junacima priče pojavljuje i ono samo – vlastitim imenom i prezimenom. Ovakve, personalizirane knjige za djecu, pojavile su se u Češkoj 1998. i na prečac osvojile simpatije i djece i odraslih. "Plavi slon" (Modry slon), izdavačka kuća koja stoji iza projekta, do danas je objavila 30 priča u koje mogu "ušetati i prava djeca", a dovoljno je da osoba koja naručuje knjigu navede i ime djeteta kojem će knjiga biti poklonjena. Već godinama, ove su knjige u Češkoj među najtraženijim proizvodima za djecu, na listama su omiljenih poklona, vrlo poseban i lijep način za ulazak u svijet čitanja i književnosti.
Zahvaljujući razvoju franšize, personalizirane knjige "Plavog slona" danas se prodaju i u Slovačkoj, Poljskoj, Francuskoj te Velikoj Britaniji, gdje izdavačka kuća ima partnere zadužene za razvoj poslovanja i prodaju. Kako potvrđuju, svakodnevno dobivaju na desetke upita i iz zemalja ove regije. Motivi su uglavnom slični –ljudi prije svega reagiraju na originalnu ideju, ali ih privlači i to što ovakvog koncepta nema na spomenutim tržištima. Među zainteresiranima, kako smo saznali, bilo je onih koji su, i prije no što su se javili centrali u Češkoj, sami "ispipavali teren" – ankete u krugu obitelji i prijatelja, kako kažu, potvdile su da bi personalizirane knjige imale lijepu prođu i na ovim prostorima. "Plavi slon" je svakako spreman za suradnju.
– Pošto se radi o manjim tržištima, u regiji Zapadnog Balkana tražimo primatelje tzv. nacionalne franšize (National Franchisee), po jednog za svaku od zemalja, budući da ovaj model obuhvaća razvoj na teritoriju do 10 milijuna stanovnika. Tražimo, dakle, osobu ili tvrtku koja bi dobila ekskluzivno pravo tiskati te prodavati naša izdanja na području jedne države – kažu u češkoj kompaniji.
Od kandidata se ne traži da ima neke posebne vještine ili obrazovanje – dovoljno je pokazati entuzijazam, vjerovati u koncept i svim srcem ući u ovaj posao, napominju. Prednost je, svakako, ako je kandidat imao iskustva u vođenju posla ili marketingu, ali to nije nužan uvjet. Jedini kriterij na kojem inzistiraju jeste dobro poznavanje engleskog jezika, jer će se sva komunikacija između centrale i partnera voditi na tom jeziku.
Za ulazak u posao, kako kažu, nisu potrebne pretjerano velike investicije. Primatelj franšize plaća ulaznu franšiznu naknadu, a koliko će izdvojiti, ovisi o veličini tržišta – za zemlje ove regije, ulazna naknada iznosi od 4.000 do 6.000 eura. U ovaj su iznos, međutim, uključeni i troškovi obuke, budući da, nakon potpisivanja ugovora, primatelji franšize pohađaju jednodnevni tečaj koji se organizira u sjedištu kompanije u Češkoj. Tijekom obuke, partner će dobiti sav potreban know-how o ključnim procesima poslovanja – kako proizvesti knjige, voditi tekuće poslove, organizirati marketinške kampanje.
"Plavi slon" ne naplaćuje druge naknade (niti redovite, niti naknade za marketing), ali primatelj franšize svakako izdvaja za nabavu te dopremanje materijala potrebnog za pravljenje knjiga. Ovo, zapravo, i čini srž franšizne suradnje. Partner naručuje iz Češke određenu količinu polugotovog materijala – to su korice knjige i stranice sa ilustracijama, dok ostatak knjige (stranice s tekstom) štampa "na licu mjesta". Za to mu je potrebno računalo (PC), poseban software (koji nabavlja od davatelja franšize) te laserski pisač. Za ovu djelatnost, kažu u kompaniji, primatelj franšize ne mora iznajmljivati poseban prostor – sve može organizirati unutar vlastitog doma, s tim što bi trebao osigurati i prostor za skladištenje. Iskustvo pokazuje da ovaj posao može obavljati jedna osoba. – U početku, dok se partner ne uvježba te proizvodnja ne uhoda, radi se puno radno vrijeme i zato tražimo osobu koja će ovome biti u potpunosti posvećena – kažu u kompaniji.
Foto: PROFIT system
– Preporučamo da se odmah prevede i ponudi šest različitih naslova. Obveza primatelja franšize, dakle, bit će i pronaći prevoditelja i lektora te pokriti troškove vezane za to – objašnjavaju u kompaniji i dodaju da je čitavu investiciju, koja uključuje sve troškove – od kupnje franšize, nabave opreme i materijala za ispis, do troškova poslovanja – moguće vratiti za najduže godinu i pol dana.
Knjige se uglavnom prodaju preko e-shopa koji vodi i ažurira primatelj franšize. – Naravno, primatelj može prodavati knjige i izravno, tako što će ih ponuditi vrtićima ili kompanijama, ali i klasičnim kanalima distribucije, knjižarama i trgovinama robe za djecu, što je bitnije za naše druge, klasične edicije – kažu u "Plavom slonu".
Iako će partner imati status primatelja master, odnosno, nacionalne franšize, on neće imati obvezu pronalaziti nove partnere koji bi bili zaduženi za prodaju u određenim gradovima ili područjima. Ta mogućnost postoji, ali, kako kažu u kompaniji, ako partner procjeni da čitav teritorij može uspješno pokrivati e-shopom, svakako savjetuju da se drži tog modela.
pročitajte članke
Hoće li se personalizirane knjige pojaviti i u ovoj regiji te kako teče suradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće "Plavi slon"
Biznisi utemeljeni na internetu spadaju u najbrže rastuću sferu poslovanja. Knjige su, pak, među najprodavanijim proizvodima na internetu. Češki izdavač "Plavi slon" spaja oba svijeta.
Za malu izdavačku djelatnost ponekad su potrebni samo računalo i pisač – kaže Rafał Kwiatkowski, primatelj master franšize izdavačke kuće "Plavi slon" u Poljskoj
Već nakon mjesec dana, biznis je profitabilan – kaže Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer izdavačke kuće "Plavi slon"
Ulazak na nova tržišta. To je, u najkraćem, plan za sljedeću godinu češkog franšiznog koncepta "Plavi slon". Primatelje franšize traže i u zemljama ove regije.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.