Tim kao pokretačka snaga
Jedno je izvjesno – kada uđete u franšizing, nešto će se morati mijenjati. A promjene neće biti beznačajne. Do sada ste sve svoje snage ulagali u razvoj koncepta – prodavali ste određene proizvode, pružali određene usluge. Onoga trenutka kada odlučite davati franšizu, prvo što trebate shvatiti je da sada prodajete biznis. Ne samo ime ili brand, već čitav sustav po kojem posao funkcionira.
Drugo, ljudi kojima ćete se obratiti, čine drukčiju ciljnu skupinu. To više nisu dosadašnji krajnji kupci i korisnici, široka skupina ljudi različitih potreba, navika i mentaliteta, koja svakoga dana pravi stotine izbora kada su u pitanju proizvodi i usluge. To su sada poduzetnici, investitori, ljudi koji su spremni pokrenuti te ulagati u privatni biznis. Takvih poslova, naravno, nema na stotine i, stoga, svaki izbor koji naprave, bit će daleko promišljeniji, a selekcija rigoroznija. Kupnja posla, jednostavno, nije jednostavan niti lak proces. Prodaja franšize, samim tim, podrazumijeva i drukčije marketinške alate i svakako drukčije kanale oglašavanja.
Izgraditi poseban tim
Raspored snaga unutar tvrtke neminovno će se promijeniti – osim svog uobičajenog posla, franšizodavac će sada imati više obveza i angažiranja oko razvoja franšiznog paketa te pronalaženja pogodnih franšiznih partnera, a potom, obuke i potpore koju će partnerima pružati tijekom suradnje. Ulazak u franšizing je, možemo reći, paralelna, punopravna i zahtjevna dodatna djelatnost, kojoj ne smijete pristupati niti olako niti na brzinu.
Međutim, prije no što napravite bilo što, trebali biste odgovoriti na jednostavno pitanje – što je to što vaš sustav poslovanja čini posebnim? Zašto bi netko drugi htio uložiti svoj novac i vrijeme u vaš brand i način na koji ste postavili biznis? Ovaj će vam korak, između ostalog, pomoći definirati što sve čini know-how koji ćete prenijeti svojim budućim partnerima, pomoći će vam osmisliti što ulazi u operativni priručnik, sa svim protokolima i procedurama poslovanja, te odrediti opseg i karakter potpore koju ćete pružati svojim primateljima franšize. Za sve to, naravno, bit će vam potrebni dobri i pouzdani ljudi, tim koji će biti zadužen za franšizno poslovanje. Kako pronaći ili "stvoriti" takve suradnike? Postoji nekoliko načina...
Odabir iz najbližeg okruženja
U velikom broju slučajeva, čak i po pravilu, među postojećim zaposlenicima postoje osobe koje bi bile dobre i za rad na razvoju franšiznog sektora. Ključne radnike, koje ne biste mogli zaobići, već sami znate imenovati. Međutim, kad uvedete funkciju franšiznog menadžeru ili koordinatora za franšizu, pazite da određene radnike ne postavite na nove pozicije samo zato što zaslužuju unapređenje ili poticaj zbog prethodnog zalaganja i rada. To, prije svega, trebaju biti zaposlenici koji dobro poznaju te mogu sveobuhvatno sagledati sustav vašeg poslovanja ili pokazuju neku vrstu "talenta" za to. Najčešće su to ljudi koji su bili zaduženi samo za određeni segment poslovanja, ali koji bez većih problema koordiniraju i "rješavaju probleme" iz drugih sektora. Napominjemo da će njihov dosadašnji angažman početi da "trpi" te će se, u tom slučaju, od vas očekivati i da drukčije rasporedite dužnosti među postojećim radnicima.
Kreiranjem novih pozicija, ne znači da će se struktura cijele tvrtke promijeniti. Da, uvjetovat će određene kadrovske promjene, ali bi zato trebali za nove pozicije napraviti kratak opis radnog mjesta, tako da svatko od zaposlenika zna svoja prava i obveze prije nego što prihvati nove dužnosti, a tvrtka uđe u franšizing. Također biste trebali sa svakim od njih zasebno porazgovarati, "u četiri oka". Najbitnije je, naravno, da ljudi koje ste odabrali za nove funkcije, budu i dorasli tom poslu, da imaju znanja i entuzijazma, da su lojalni i spremni baviti se franšizingom.
Zaposliti osobe s iskustvom
Druga je mogućnost da zaposlite osobu koja je već radila u drugim franšiznim sustavima, i koja, samim tim, ima određeno znanje i iskustvo. Pri ocjenjivanju kandidata, međutim, trebali biste procijeniti hoće li se moći uklopiti u novo okruženje, raspitati se tko su mu bili klijenti te kako oni danas posluju, kao i koliko dobro poznaje branšu i koncept za koji treba razvijati franšizu.
Upošljavanje iskusnog radnika jeste dobra ideja, mada ne i najisplativija. Za manje tvrtke ovo, uostalom, i nije imperativ. Postoji veliki broj malih franšiznih sustava u kojima franšizodavac (pogotovo na početku) uspješno vodi sve poslove vezane za franšizing. Ako tvrtka, zapravo, ne ulazi s velikim ambicijama u franšizing, odnosno, ako namjerava franšiznu mrežu širiti postupno i na lokalnom tržištu, preporuka je da za taj posao ipak izabere i obuči nekog od postojećih radnika.
Suradnja s franšiznim konzultantima
Angažiranje konzultanta za franšizing svakako je dobro rješenje. Iako se radi o vanjskom suradniku, ne treba posebno naglašavati koliko je lakše kada uz sebe imate stručnu i iskusnu osobu koja će vas posavjetovati, dati smjernice, ali i ukazati na propuste u razvoju. Koliko god, zapravo, bili uspješni u svom svakodnevnom poslovanju, franšizing je drukčija vrsta poslovnog odnosa, koja podrazumijeva i drukčiju logiku. Konzultant, pritom, može pomoći i pri izradi operativnog priručnika te provođenju biznis plana, kao što lako sagledava stvarne potrebe i "kroji" franšizni paket po mjeri vašeg sustava.
Međutim, iako je uloga konzultanta vrlo važna kad se odlučite za prelazak na franšizni model poslovanja, svakako je dobro i u samoj tvrtki imati osobu ili tim koji će biti zadužen za širenje mreže i suradnju s franšiznim partnerima. Stručnost i iskustvo konzultanta najdragocjeniji su na samom početku, a za dugoročan uspjeh, za jaku i stabilnu franšiznu mrežu – ponovit ćemo – potrebni su ljudi koji će se ovom segmentu poslovanja u potpunosti predati.
pročitajte članke
Friendly Fire, vodeći hrvatski brand gaming cafe-a, otvorio je svoju prvu od 30 potpisanih franšiza u Meksiku u gradu Mexico City.
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizirana za zaštitu i stiliziranje mobitela visokokvalitetnim folijama, nastavlja razvoj na tržištima regije.
DepilConcept, međunarodni brend estetskih centara, u travnju je proslavio četiri godine poslovanja na tržištu Srbije.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Uniqlo, japanski modni brand koji sve više osvaja svijet, širi maloprodajnu mrežu otvaranjem vlastitih trgovina, ali i kroz franšize. Ove godine, fokus je na tržištima u Europi.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.