Još uvijek na uzlaznoj putanji

Tacosi na vrhu
Tacosi na vrhu / Na prvom mjestu Entrepreneurove liste 500 najuspješnijih američkih franšiza ove se godine prvi put našao lanac poznat po meksičkim specijalitetima Taco Bell
Srijeda
27.01.2021
Unatoč pandemiji, zatvaranju i ekonomskom usporavanju, mnogi su franšizni sustvavi nastavili rasti tijekom 2020, pokazuje ovogodišnja analiza liste 500 najuspješnijih američkih franšiza časopisa Entrepreneur.
 

Nitko nije očekivao da će 2020. biti godina rasta. S pandemijom koja bjesni, budućnost je bila previše neizvjesna – ovako časopis Entrepreneur započinje analizu svoje ovogodišnje liste 500 najuspješnijih američkih franšiza, koja se tradicionalno objavljuje početkom godine. Tijekom 2020. godine, kada se uglavnom govorilo o usporavanju i gašenju biznisa, bilo je sasvim razumno postaviti pitanje – hoće li itko, u trenutnim okolnostima, biti spreman uložiti novac u pokretanje posla? Čak i ako se radi o poslovanju pod provjerenim i reputabilnim franšiznim brandovima.

Kako nam pokazuje analiza časopisa Entrepreneur, prethodna je godina potresla i sektor franšizinga u Sjedinjenim Državama, najrazvijenijem tržištu franšiza na svijetu. No, ne može se reći da su 2020. godinu obilježile samo loše vijesti. Istina, stopa rasta i otvaranja novih franšiznih jedinica bila je manja i to je posebno bilo vidljivo na tržištima izvan Sjedinjenih Država. Od srpnja 2019. do srpnja 2020. (što je razdoblje tijekom kojeg se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje), tvrtke koje su se našle na Entrepreneurovoj listi dodale su 6.935 franšiznih jedinica na inozemnim tržištima. Međutim, kada se ovaj broj usporedi s razdobljem od 2018. do 2019., kada su američki franšizni sustavi na tržištima izvan SAD-a otvorili 12.064 jedinice, jasno je koliko se stopa rasta smanjila. Ovo je, zapravo, prvi put u posljednjih nekoliko godina da je rast na inozemnim tržištima bio niži od rasta u SAD-u, gdje je otvorena 7.141 nova franšizna jedinica, navodi se u analizi.

Najbrojnije – franšize povezane s hranom

Unatoč svemu, naglašava časopis Entrepreneur, činjenica je da su franšizne mreže rasle. Možda sporije nego prethodnih godina, ali nove su poslovnice otvarane, prodaja je rasla, sustavima su se pridruživali novi primatelji franšize. Zanimljivo je da su, usprkos godini stroge karantene, franšize povezane s hranom još uvijek najzastupljenije na listi. Kovid-19 nanio je ogromnu štetu ugostiteljima i restoranskoj industriji, a opet, mnoge su se franšize iz ovog sektora uspjele prilagoditi kriznoj situaciji i pronaći načine da ostanu u poslu i nastave usluživati svoje potrošače, ističe se u analizi. I ove je godine više od četvrtine franšiza koje su ušle u prvih 100 najuspješnijih povezano s hranom, a posebno su dobro prošli koncepti čiji su osnovni proizvodi smoothieji/sokovi, obroci s piletinom i sendviči. No, treba naglasiti da se godina unazad primjećuje pad ukupnog broja rangiranih franšiza iz sektora gastronomije i ugostiteljstva. Ove su godine na listu ušle samo 93 franšize, lani ih je bilo 103. Od restorana brze hrane, što je tradicionalno najbrojnija kategorija, rangirano je samo 80 franšiza – lani ih je bilo 86.

Sektori koji rastu

Za razliku od sektora gastronomije i ugostiteljstva, sektor održavanja, godinama unazad, konstantno raste. Ove se godine na Entrepreneurovoj listi našlo 76 tvrtki. Ne treba da čudi, navodi se u analizi, s obzirom da su mnogi biznis iz ovog sektora bili „ključni“ u borbi protiv koronavirusa (najviše iz sektora čišćenja i održavanja higijene), a većina ih je lako mogla poštivati mjere fizičke distance te druge higijenske preporuke. S druge strane, ne treba zanemariti ni činjenicu da su franšize iz ovog sektora među cjenovno najpovoljnijim franšizama. Za pokretanje posla (franšizne jedinice), naime, nisu potrebna velika ulaganja, što se, posebno u neizvesnim vremenima, uzima kao velika, ako ne i ključna, prednost.

U vreme kada su sve škole bile zatvorene i u periodu najrestriktivnijeg karantina, najbolje su prolazili sistemi koji su ponudili onlajn programe i tako uspevali da angažuju i edukuju decu, koja su, usled pomenutih okolnosti, bila prisiljena da većinu vremena provode u kući.

Biznisi usmjereni na djecu također su imali dobru godinu. To pokazuje i broj rangiranih tvrtki – ove ih je godine bilo 49 (sedam više nego lani). Sektor brige o djeci ima tri tvrtke rangirane među prvih 100, a dobro su pozicionirane i franšize iz područja edukacije djece – tri su tvrtke ušle u prvih 100, pri čemu je jedna dospjela i do prvih 10 (Kumon). Ovi su podaci zapravo posebno zanimljivi kad uzmete u obzir da većina ovih koncepata nudi izvannastavne aktivnosti te podrazumijeva rad s djecom „licem u lice“. „Tajna“ leži u brzom prijelazu na online platforme. U vrijeme kada su sve škole bile zatvorene i tijekom najrestriktivnije karantene, najbolje su prolazili sustavi koji su nudili online programe te tako uspjevali angažirati i educirati djecu koja su, zbog spomenutih okolnosti, bila prisiljena provoditi većinu vremena kod kuće.

Konačno, ne iznenađuje što su franšize povezane sa zdravljem zabilježile značajan rast poslovanja i novootvorenih jedinica. Odrazilo se to i na porast broja rangiranih sustava – prošle ih je godine bilo devet, ove godine 13, pri čemu je čak sedam tvrtki ušlo u prvih 100 najuspješnijih američkih franšiza za 2021.

Top 10 franšiza 2021.

1. Taco Bell (brza prehrana)
2. Dunkin' (brza prehrana)
3. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, usluge za MSP)
4. Popeyes Louisiana Kitchen (brza prehrana)
5. Culver's (brza prehrana)
6. Kumon Math & Reading Centers (edukacija djece)
7. Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
8. Planet Fitness (fitness)
9. 7-Eleven (lanac supermarketa)
10. Servpro (restauracija, čišćenje, sanacija štete od požara, poplava)

Cjelokupnu listu Entrepreneur Franchise 500, možete pronaći ovdje.

Formula uspjeha

Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, financijsku snagu i stabilnost sustava, iznos početnog ulaganja, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora. Prije nekoliko godina, u formulu su uključeni dodatni faktori koji, zapravo, igraju ključnu ulogu u poslovanju franšizne mreže: razina potpore koju primatelj franšize dobiva, trajanje obuke, pomoć u pregovaranju o najmu poslovnog prostora ili pronalaženju izvora financiranja. Uz to, uzima se u obzir i faktor prepoznatljivosti branda i prisutnost na društvenim mrežama, što također može pokazati koliko koncepti ulažu u razvijanje kvalitetnog odnosa s kupcima i privlačenje novih potrošača. Sve to, zajedno s financijskim pokazateljima, pomaže u rangiranju najjačih brandova i ukazuje na sustave s najboljim uvjetima za primatelje franšize.