Na tržištu Srbije tijekom 2020. aktivno je poslovalo 255 franšiznih sustava, što je rast od 27,5% za period od posljednje dvije godine – naime, po prethodnom istraživanju PROFIT systema, u Srbiji je na kraju 2018. godine poslovalo ukupno 200 franšiznih sustava.
Od ukupnog broja franšiznih sustava, 163 inozemnog je podrijetla – riječ je o franšiznim sustavima iz inozemstva koji u Srbiji posluju putem primatelja franšize – što čini 64% od ukupnog broja. Aktivnih domaćih franšiznih sustava, gdje je kreator franšize iz Srbije, ima ukupno 92, što, pak, čini 36% od ukupnog broja sustava. Sličan je odnos domaćih i stranih franšiznih brandova zabilježilo i istraživanje iz 2018. godine, kada je taj odnos bio vrlo sličan: sa 62% stranih i 38% domaćih sustava.
U rezultatima istraživanja, po prvi je put prikazana i struktura inozemnih franšiznih sustava po regiji podrijetla, gdje su brandovi podijeljeni na one koji dolaze iz zemalja Centralne i Istočne Europe (CEE) te sve ostale zemlje (Zapadna Europa, SAD, Azija). U dosadašnjoj poslovnoj praksi uočavamo, naime, veliki značaj „regionalnog“ u franšiznom razvoju, budući da se širenje franšiza izvan domaćeg tržišta najčešće i najlakše odvija u „usporedivom“, to jest, „susjednom“ okruženju. Prostor CEE, a posebno zemlje bivše Jugoslavije kao dio tog prostora, smatramo usporedivim okruženjem, kako zbog geografskih, tako i zbog ekonomskih, povjesnih i kulturnih sličnosti i veza. Tako, od ukupnog broja franšiznih sustava koji posluju u Srbiji, njih ukupno 127 – praktički polovica – potječe s prostora CEE (od čega je 92 iz Srbije, a 35 iz ostalih zemalja CEE). Preostalih 128 sustava potječe iz Zapadne Europe, SAD ili Azije.
Ako pogledamo strukturu franšiznih sustava prema vrsti poslovnih aktivnosti (trgovina ili uslužne djelatnosti), situacija je sljedeća:
Franšizni sustavi uslužnih djelatnosti, sa 148 brandova, čine 58% ukupnog broja aktivnih sustava. Brandova koji posluju u trgovačkim branšama je, pak, 107 i čine 42% ukupnog broja franšiznih sustava. Ako posmatramo razdoblje u odnosu na prethodno istraživanje, uočava se da nešto brže raste broj franšiznih brandova u uslužnim djelatnostima nego u trgovini.
Metodologija
Analiza tržišta franšiza u Srbiji za 2020. godinu izvršena je na osnovu empirijskog istraživanja: podaci su prikupljeni putem telefonskih razgovora i e-mailova, kao i prikupljanjem svih dostupnih podataka sa službenih web stranica franšiznih sustava. Uključeni su svi brandovi koji djeluju u sustavu franšizinga, bilo da je franšizu tih sustava moguće kupiti (aktivni su na tržištu i traže nove primatelje franšize), bilo da su to sustavi koji imaju ekskluzivnog primatelja za Srbiju (takvu franšizu više nije moguće kupiti jer ekskluzivna prava posjeduje jedan primatelj, što je često slučaj u modnoj industriji), bilo da su to sustavi za koje nije moguće pouzdano utvrditi daju li single unit franšize ili ne. Također, istraživanje je obuhvatilo i domaće franšizne marke koje aktivno nude franšize, iako još uvijek nemaju franšiznih jedinica, već posluju samo preko vlastitih podružnica. Istraživanje, međutim, nije obuhvatilo inozemne brandove koji još uvijek nemaju partnere u Srbiji, iako ih aktivno traže, raznim kanalima.
Preuzeto sa srbijanskog portala Franchising.rs
pročitajte članke

Verbatoria nastavlja širiti svoju franšiznu mrežu u Europi – na mapi se sada nalazi i novi partner iz Poljske. Tvrtka je također sudjelovala na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Znanstvena kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Friendly Fire, vodeći hrvatski brand gaming cafe-a, otvorio je svoju prvu od 30 potpisanih franšiza u Meksiku u gradu Mexico City.
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.