Gdje na kavu?
Kava ili na arapskom "kaweh" (jačina ili snaga) je poput vina jer nosi okus mjesta. O njoj se može reći mnogo toga ukoliko se zna odakle dolazi zrno. Vjeruje se da daje energiju i povećava budnost zbog čega je mnogi i piju, posebno ujutro.
Moglo bi se reći da građani Srbije često konzumiraju kavu. Gotovo 70 posto građana pije i nekoliko šalica kave dnevno, pokazalo je posljednje dostupno istraživanje Nescafe Dolce Gusto, istina, staro dvije godine. Više od polovice ispitanika u tom istraživanju dan započinje kavom, a dvije trećine stanovništva pije popodnevnu kavu iz čistog uživanja. U Srbiji se u prosjeku popiju dvije i pol šalice kave dnevno.
Naizgled odlična statistika koja bi mogla privući velike lance kafeterija poput Starbucksa. Međutim, osim britanskog Costa Coffee i austrijskog Coffeeshop Company zvučnijih imena nema na srbijanskom tržištu.
Costa Coffee je u Srbiju stigao 2007. preko tvrtke Delta sport. Partneri su potpisali franšizni ugovor na 15 godina. Delta sport je tako postao primatelj franšize za tržišta zapadnog Balkana - Srbije, Crne Gore, BiH-a, Hrvatske, Makedonije, Slovenije i Albanije. U Srbiji trenutno posluje 19 kafeterija pod ovim brandom, od kojih je 15 u Beogradu, a ostale se nalaze u Novom Sadu, Inđiji, Kragujevcu i na Kopaoniku.
Costa Coffee je jedan od vodećih svjetskih lanaca koji njeguje coffee shop koncept. Ponuda je šarolika i obuhvaća širok asortiman napitaka od kave, ali uključuje i ponudu sendviča, kolača i peciva. Kafeterija je članica Whitbread grupacije, jedne od najvećih ugostiteljskih grupacija u Velikoj Britaniji, koja u svom sustavu ima i Beefeater - lanac restorana, Brewers Fayre - lanac pubova i Premier Travel Inn - lanac hotela.
Costa Coffee su u Londonu otvorila braća Talijani Sergio i Bruno Costa 1971. godine. Njihov mali obiteljski posao kupila je Whitbread grupacija 1995. godine i proširila ga diljem svijeta, između ostalog i kroz franšizu, zadržavši autentično talijansko nasljeđe. Na matičnom tržištu u Velikoj Britaniji ima blizu 1.600 kafeterija. Kroz ovaj lanac se u toj zemlji dnevno proda milijun kava. O snazi branda govori i poslovanje na jednom od najvećih tržišta koje još uvijek nije do kraja otvoreno za strane tvrtke - Kini. Tamo je otvoreno nešto više od 250 kafeterija pod markom Costa Coffee, a ambiciozan plan, objavljen početkom godine, podrazumijeva otvaranje 500 kafića do 2016. godine.
Tek poslije pet godina, u prosincu 2012. u Srbiju stiže drugi veliki franšizni lanac - Caffeeshop Company, također, kao franšiza. Radi se o obiteljskom poduzeću iz Beča, dijelu Scharf grupe. Do sada je tvrtka započela poslovanje u 23 zemlje, i to koristeći franšizni koncept poslovanja. Sva kava, koja se, prema tvrdnjama vlasnika, pravi isključivo od arabika zrna, prži se u Austriji. Za sada samo Beograđani mogu uživati u kavi ovog lanca, ali zainteresirani poduzetnici iz bilo kojeg dijela zemlje mogu postati i primatelji franšize ovog branda.
Prema podacima sa službene internetske stranice za tržište Srbije, u ponudi su tri modela franšize prema vrsti prodajnog prostora. Prvi koncept - "lounge" - podrazumijeva otvaranje kafeterije na površini od 120 do 200 kvadrata, što je i najzastupljeniji koncept u lancu ovih kafeterija. Ovaj koncept podrazumijeva postojanje konobarske usluge, dok druga varijanta - "klasična" - zapravo je samouslužna kafeterija veličine od 40 do 100 kvadrata. Treća varijanta za pokretanje franšize je "prodavaonica u prodavaonici", veličine 20 do 30 kvadrata, a fokus je na "kavi za ponijeti".
Foto: Cafe&Factory
U razdoblju od dolaska kafeterije Costa Coffee do Coffeeshop Company, u Srbiji je otvoren i jedan regionalni lanac - San Francisco Coffee House. Kafić inspiriran istoimenim američkim gradom, a koji zapravo dolazi iz Hrvatske, otvoren je u lipnju 2011. U Hrvatskoj posluju dva lokala pod tim brandom, u Srbiji za sada postoji samo jedan, i to u Beogradu.
Godine 2007. kada je na tržište Srbije ušao Costa Coffee, otvorena je i kafeterija Cafe&Factory, belgijsko- švicarsko-srbijanska tvrtka. Danas, dva lokala posluju pod tim brandom. Za razliku od klasičnih kafeterija, u lokalima Cafe&Factory se mogu probati i jela italijnske kuhinje. Takav koncept nije neuobičajen, budući da većina lanaca nudi obroke ili poslastice koje "dobro idu" uz crni napitak. Recimo, jedan od najvećih franšiznih lanaca Dunkin' Donuts iz SAD-a poznat je ne samo po prodaji kafe, već i po krafnama.
U Srbiji, možemo reći, uvjetno postoji još jedan svjetski poznati lanac kafeterija, ali se on ne razvija samostalno, već je sastavni dio jednog od najpoznatijih fast-food lanaca na svijetu - McDonald'sa. Naime, McDonald's je 2001. u Americi, a 2008. u Srbiji, u svoje restorane uveo i koncept odvojene kafeterije, koja je, jednostavno, poznata kao McCafé.
pročitajte članke
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Popularno na forumu
Život posvećen fettuccinama
HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...
KFC u Sloveniji?
Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?