Dobitna kombinacija
Bojan Mitić
Franšizni koncept privukao je Bojana Mitića još dok je kao srednjoškolac boravio u Americi. I kada je došlo vrijeme za poslovne pothvate, postao je dio jednog uspješnog tima.
Tvrtka BJN vlasnik je master franšize nekoliko talijanskih brandova (7camicie, Sportstaff, Miss Roberta) i jednog britanskog (Quiz). Prvo, otkud uopće ideja o franšizingu, a potom - na temelju kojih kriterija birate franšize?
Sjećam se, u jednom malom gradu Grand Rapids u Michigenu, prvi sam put zapazio i oduševio se lancem restorana talijanske kuhinje “Pietro's”. Amerika je kolijevka franšiznih ideja, i zato nije neobično što je većina ljudi naviknuta na placebo efekt kvalitete franšiznih usluga. To znači da su ljudi uvjereni da je svaka Starbucks kava istog okusa i da je u bilo kojem Supercutts-u šišanje uvijek standardno, kao što bespogovorno prihvaćaju činjenicu da ništa što nije uspješan lanac i nije vrijedno postojanja. Komunikacija i tehnologija, sasvim prirodno, prate lansiranje takvih koncepata i nesumnjivo je da je franšizing nametnut i, samim tim, vrlo prisutan kao koncept poslovanja. Uostalom, i jedan dio poslovanja tvrtke BJN zasnovan je na principu franšizinga.
Što se tiče kriterija u odabiru, uzimajući u obzir tržište Srbije i modnih brandova, bilo je to pitanje konkurentnosti koncepta, odnosa cijene i kvalitete proizvoda, ali prije svega, pažljive analize uvjeta franšizodavca.
Tvrtka BJN ne samo da u Srbiji uspješno vodi više franšiza - već to radi i u inozemstvu! Za koje ste sve zemlje vlasnik franšize 7camicie i možete li nam reći nešto više o tom franšiznom odnosu? Imate li na svim tržištima na kojima ste do sada otvorili radnje - master franšizu? Koje naknade plaćate i kakva je forma ugovora potpisana?
Talijanske košulje pod markom 7camicie prodaju se u preko 400 radnji, u preko 60 zemalja u svijetu. Suradnja s tvrtkom Grandi Progetti srl Roma datira od 2008. godine, kada je radilo svega 36 radnji u Italiji i Španjolskoj, pa je razoj franšizne mreže ove kompanije bio razmjerno praćen i našim razvojem - otvaranjem franšiznih radnji u Makedoniji, Crnoj Gori, Bugarskoj, na Kosovu i Južnoafričkoj Republici, gdje smo i vlasnici master fransize.
Naime, u vrijeme kada smo uspostavljali suradnju sa "principalom", nije bilo naknada, posebnih uvjeta i kaznenih odredbi. Poslovni odnos je, u stvari, bio definiran prilično šturim ugovorom. Kako je sama tvrtka sazrijevala i razvijala se u multinacionalnu mrežu, tako smo i mi bili uvjetovani da prihvaćamo jasne definicije, modalitete i uvjete poslovanja, po izuzetno visokim standardima i kaznama za njihovo nepoštivanje. Kasniji franšizni partneri su, samim tim, nailazili na znatno veće ulazne barijere, pa se u pojedinim slučajevima, poslovanje pretvorilo u neuspješan pokušaj. Djelomično je to bila posljedica ekonomske krize, ali i neanalitičkog pristupa u donošenju odluka. Rijetkost je da se ekonomija skale podudara sa razvojem franšiznog koncepta u korist primatelja, i bez adekvatne podrške "principala", ishitren ili suviše brz razvoj često dovodi do raskida ugovornog odnosa.
Imate tri franšizni radnje 7camicie u Južnoafričkoj Republici. Otkuda na tom tržištu?
Shvatili smo da je tržište Južnoafričke Republike nedovoljno razvijeno u području franšiznog poslovanja, i zajedno s vodećim menadžerima "principala", procijenili da bi 7camicie koncept mogao biti uspješan. Paralelno s našim brendom, nove šoping molove u Johanesburu i Kejptaunu popunili su i ostali ancor brandovi predvođenim Inditex i Sixty grupom. Imajući u vidu kupovnu moć i ekonomsku stabilnost, tržište Južnoafričke Republike je podjednako zanimljivo kao tržista zemalja BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija, Kina), kao i tržiste zemalja Bliskog istoka, gdje je vrlo primjetan utjecaj globalizacije i razvoj franšiznih brandova. Grandi Progetti je pokrenuo projekt otvaranja 300 maloprodajnih objekata u Brazilu, dok je brand 7camicie nedavno pozicioniran u Šangaju i Pekingu. Izuzimajući haoute coutture brandove i koncept dizajnerskih radnji, ovo je prvi slučaj pozicioniranja talijanskog komercijalnog branda na vrlo konkurentnom tržištu NR Kine.
Kakav je franšizni odnos s ostalim brandovima koje zastupate?
Naša ideja je bila da pokušamo da identificiramo brandove s visokim potencijalom u ranoj fazi njihovog razvoja, i ugovorimo dugoročnu suradnju za trzišta gdje smo pozicionirali brand 7camicie. Pregovarali smo s mnogo kuća iz različitih oblasti i nailazili na razne biznis modele i različite poglede i shvatanja franšiznog koncepta. Talijanski poduzetnici se odlikuju sjajnim dizajnerskim rješenjima i kvalitetom prozivoda, ali, moram primijetiti, i nedostatkom profesionalnosti u poslovanju, dok je kod Britanaca, primjerice, to obrnuto. Ozbiljni franšizni koncepti moraju biti praćeni adekvatnim konsaltingom i jasnom vizijom razvoja, koja nerijetko nedostaje stvaraocima proizvoda, koji bi zapravo trebali da se odlikuju kreativnošću. Surađujući s britanskim brandom Quiz, koji se razvio u "fastfashion" koncept sa preko 100 radnji, blisko smo sarađvali i sa Buckingham Consulting-om, vodećom svjetskom kućom specijaliziranom za savjetovanje u području franšizinga, ali su nas savjetovali i drugi vodeći stručnjaci - Julian Bradford , tvorac mnogih franšizing koncepata, Eddie Bouer, Marc Ecko, Counter Burgera i dr.
Koliko je vremena potrebno da franšizoprimac u modnoj industriji povrati investiciju i od čega to ovisi? Budući da poslujete na mnogim tržištima u regiji, možete li usporediti Srbiju u tom segmentu s tržištima iz regije (Bugarska, Crna Gora, Makedonija)?
U prethodnom periodu, a mislim prije svega na razdoblje prije krize, maloprodaja je općenito bila u daleko boljoj poziciji. U Srbiji, konkretno, u posljednjih 10 godina, tržište je bilo "gladno" svega i mnogi franšizne marke su već u prvoj godini poslovanja ostvarivali tromjesnu stopu povratka investicije. Brendovi poput Replay, Miss Sixty, Puma, Massimo Dutty, a sa ponosom mogu reći i 7camicie, eksplodirali su na domaćem tržištu. Uspjeh je uvjetovan točnim proračunima troškova u odnosu na prodaju po metru kvadratnom i analizom racija i parametara. Što se tiče zemalja u regiji, iz kuta profitabilnosti, može se reći da nema velikih odstupanja sukladnog odnosa prihoda i rashoda. S modnog stajališta, nema sumnje da je svijest o modnim trendovima daleko istančanija u Srbiji, prije svega u Beogradu, u odnosu na regiju.
Kakvi su daljnji planovi za širenje mreže 7camicie i multibrend radnje Quiz?
Nova tržišta i širenje mreže brandova koje zastupamo uvijek su aktualna tema u kompaniji. Razgovaramo s partnerima iz nekoliko zemalja o zajdnički nastupu (Ukrajina, Bjelorusija), s tim da obazrivo sagledavamo sve aspekte u procesu donošenja odluka.
Uglavnom ste, kada je riječ o franšizama, u modnoj oblasti. Zašto samo modni brandovi?
Prije svega zbog toga što je tvrtka mlada i što nam je cilj bio da se fokusiramo na uspjeh u onome što znamo i volimo raditi. Prirodno je da se s razvojem javljaju želje i stvaraju mogućnosti za razvoj i u drugim domenama franšiznih koncepata. Tako se nedavno rodila ideja za formiranjem našeg branda, s ciljem da jednog dana budemo i sa druge strane, kao davatelj franšize, a što nije u domeni modne industrije.
Otvorili ste ćevabdžinicu Talimat i planirate širenje mreže. Hoćete li možda poslije iskustva kao franšizoprimac postati davatelj i u ovoj oblasti?
Koncept ćevabdžijske radnje Talimat razvijao se preko 2 godine unutar tvrtke. Ponosni smo na rezultate koje koncept postiže na samom početku i vjerujemo da se nakon test faze Talimat može dalje razvijati tako da postane prepoznatljiv lanac. Iznimna kvaliteta proizvoda je osnovna komparativna prednost na tržištu, a pored toga, sam koncept je specifičan i jednostavan, i kao takav ima potencijal da se razvija kao franšiza.
Kakvi su ekonomski i resursni potencijali srbijanskog tržišta za razvoj franšize u toj oblasti?
U oblasti ugostiteljstva konkurencija je izuzetno jaka, prije svega u Beogradu, a očekivanja i svijest kupaca na prilično visokom novou. Za razliku od drugih tržišta, Srbija nema razvijene franšizne lance u oblasti ugostiteljstva i tržište je uglavnom svedeno na kioske i skupe restorane, dok je u Europi i svijetu sve rasprostranjeniji trend restorana brze hrane s nižim cijenama i ugodnim ambijentom. U tom domenu prepoznajem potencijal za razvoj i otimanje dijela "kolača".
Ono što Srbiji nedostaje je kreativni poduzetnički duh. Pored nedostatka sredstava za pokretanje biznisa, mladim ljudima nedostaje i volja. Primjerice, jedan je mladi grčki poduzetnik napravio koncept franšiznih radnji koje prodaju masline. Jednostavan koncept, ali je zaživio i u Grčkoj, i uspješno funkcionira u nekoliko drugih zemalja. Siguran sam da i u Srbiji postoje proizvodi koji bi se u nekoj formi mogli lansirati kroz franšiznu prodaju. Još samo da se pokrenu poduzetni ljudi sa dobrim idejama...
pročitajte članke
Turski modni brand LOFT već 30 godina uspješno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Europi, a franšizne partnere traže i u ovoj regiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirne šalove. Potražnja je i tijekom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da na javnim mestima usta i nos budu pokriveni.
Modnu je industriju također pogodila epidemiološka kriza, posebice od zatvaranja trgovačkih centara. Kako se franšizni sustavi snalaze u novim okolnostima?
Švedski modni brand H&M već posluje na 74 tržišta, a do kraja ove godine planira ući i u regiju Centralne Amerike uz pomoć iskusnog franšiznog partnera.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Popularno na forumu
Franšiza u second-hand dućanu
Postovanje,zanima me fransiza ,koji su uslovi,ja vec imam radnju polovne garderobe ali mi se dopada Vasa garderoba.Molim za odgovor I kontakt.Srdacan pozdravAleksandra
Franšiza u second-hand dućanu
Molim Vas informaciju kako doći do franšize Hasnaltruha?Hvala
Na korak do jeftine obuće
Poljska kompanija CCC u Hrvatskoj posluje direktno. Za sada nemaju nameru da se šire kroz franšizu.
Na korak do jeftine obuće
Pozdrav! Posluje li CCC u Hrvatskoj kao franšiza ili posluje izravno? Imam svoj poslovni prostor (90 kvadrata) pa me zanima postoji li interes za mjesta s 10000-20000...
Franšiza u second-hand dućanu
Uskoro ćete na našem portalu biti u mogućnosti da dobijete više informacija o mogućnostima za kupovinu Ír Használtruha franšize. Kako nam je preliminarno najavljeno,...
Franšiza u second-hand dućanu
Molim informaciju kako bih mogla otvoriti second hand dućan .