Sredinom 2015. Beograd je dobio prvi "car sharing" servis – Car4Use, a prvi je upit za franšizu stigao iz Zagreba
Utorak
11.10.2016
Koncept "dijeljenja automobila" već godinama postoji u mnogim gradovima svijeta, a od prošle godine – i u Beogradu. Usto se već razmišlja i o širenju kroz franšizu.
 

Koncept "dijeljenja automobila" (car sharing) sličan je "rent-a-car" usluzi, međutim, njegova je specifičnost što se vozilo može iznajmiti i na nekoliko minuta. I dok je klasičan "rent-a-car" namijenjen uglavnom strancima, "car sharing" cilja na domaće klijente, uglavnom iz većih gradova, kojima su kola neophodna za kraće destinacije ili kraće vremensko razdoblje. Istraživački centar za održivi transport Sveučilišta Kalifornija u Berkeleyu napravio je svojedobno (2014.) studiju koja pokazuje da "car sharing" brzo raste diljem svijeta, uzimajući u obzir broj registriranih korisnika te automobila koji se dijele. Prema njihovim podacima, ova se usluga tada mogla pronaći u 33 zemlje na pet kontinenata, a procjenjuje se da ima 4,8 milijuna korisnika, od kojih je 46 posto u Europi.

Budući da je i sama uvidjela prednosti ove usluge, jer ju je koristila u Italiji, te kako na tržištima u regiji nije postojao "car sharing", Jelena Jevtović odlučila je pokrenuti ovaj biznis u Beogradu. Nakon dvije godine razvijanja softwarea, budući da se koncept temelji na mobilnoj aplikaciji, "dijeljenje automobila" pod nazviom Car4Use sredinom je prošle godine postalo dostupno i građanima Beograda. Trenutno je u pogonu 30 automobila i Jelena Jevtović kaže da su Beograđani odlično prihvatili ovu uslugu te da imaju više od tisuću korisnika. – Korisnici su uglavnom poslovni ljudi, različite dobi – kaže ona.

Da bi koristio njihove usluge, klijent se prvo treba registrirati na portalu Car4Use, zatim doći u poslovnicu kako bi se upoznao s pravilima korištenja i ostavio svoje podatke. Nakon toga više nema potrebu dolaziti kod rentijera. Naime, korisnici "on-line" kupuju pakete (za pola sata, sat, dva – ovisno o potrebi), koriste ih kad god požele, a putem mobilne aplikacije imaju uvid gdje se kola trenutno nalaze, odnosno, gdje ih mogu preuzeti. Automobili se uz pomoć SMS poruka i otključavaju, a Car4Use trenutno razvija sustav koji će omogućiti otključavanje kola uz pomoć senzora. – Naša se rezervirana parking mjesta nalaze u garaži shopping centra Ušće te na svim Lukoil benzinskim crpkama – međutim, korisnici kola mogu ostaviti u bilo kojem dijelu grada gdje je dozvoljeno parkiranje, a da nije u zoni. Naime, u svim velikim gradovima Europske unije "dijeljenje automobila" je subvencionirano – no, ne u smislu da grad daje novac, već se određena parking mjesta opredijele za tu namjenu. Negdje je dozvoljeno i da korisnici te usluge voze "žutom trakom". U Beogradu još uvijek nema takvih rješenja, ali se trudimo predočiti taj problem gradu, jer ova usluga rješava i problem gradskog prijevoza – objašnjava Jelena Jevtović.

Ubrzo pošto je Car4Use počeo s radom, pristigli su im prvi upiti za franšizu. Prvi je stigao iz Zagreba. U međuvremenu dobili su još nekoliko upita te su odlučili svoj poslovni koncept ponuditi kroz franšizu, a trenutno tek rade na kreiranju franšiznog paketa.
Prvobitno, ideja je bila da koncept zaživi, ​​da vidimo kako funkcionira i da se Beograđani upoznaju s novom uslugom. Od samog smo početka bili otvoreni za franšizu, ali idemo korak po korak. Najrealnije je da primatelje pronađemo u zemljama regije, i to za glavne gradove. Za druge gradove nismo sigurni koliko bi koncept bio atraktivan jer je u većini, primjerice, cijena taxi usluga vrlo povoljna. U Srbiji, imali smo već upit iz Novog Sada, ali ne želimo žuriti. Ako damo franšizu, vrlo je važno da primatelj može razviti posao i od njega zarađivati – objašnjava Jevtović.