S malo rizika do održivog biznisa
Brend Sara Fashion možda nije tako poznat potrošačima izvan Makedonije, ali je u toj zemlji sinonim za kupnju čarapa, ali i donjeg rublja, kupaćih kostima i pidžama. Prošle je godine tvrtka proslavila 18 godina poslovanja tijekom kojeg je razvila zavidnu mrežu trgovina u Makedoniji, vlastitih i franšiznih. Naime, na matičnom tržištu posluje čak 60 Sara Fashion maloprodajnih objekata, među kojima ima oko 20 franšiza. U 2013. godini započeli su poslovanje u Srbiji, gdje su otvorili pet vlastitih trgovina – u Beogradu, Novom Sadu i Jagodini, a tri su franšizne trgovine otvorene u Novom Sadu, Nišu i Vranju.
Tvrtka je od ove godine postavila nove ciljeve. Tijekom 2018. godine žele se intenzivnije širiti u zemljama regije. Budući da već imaju veliko iskustvo u franšizingu, to će, između ostalog, biti jedan od modela širenja u Adriatik regiji.
Sve je počelo od čarape
Zaštitini znak Sara Fashion brenda jesu čarape – od kratkih do hulahop čarapa, i to za djecu, žene i muškarce. Sama prodaja je i krenula od čarapa. U tom segmentu, surađuju s vodećim turskim brendom Penti, koji je i jedan od najvećih proizvođača čarapa u Europi. Ova marka predstavlja premium segment ponude u trgovinama Sara Fashion. Pored toga što je zastupnik marke Penti u Makedoniji i Srbiji, Sara Fashion je i primatelj ove turske franšize, te je u Beogradu otvorila i vodi dvije monobrend trgovine Penti. U svakom slučaju, riječ je o dugogodišnjem i čvrstom partnerstvu.
Sara Fashion ima i vlastiti brend pod kojim se prodaju čarape, ali i drugi proizvodi. Dio asortimana sami proizvode, dok se dio proizvodi u uslužnim šivarama (radionicama).
Uz razvoj koncepta i širenje mreže, Sara Fashion je proširivala i asortiman te se danas u njihovim trgovinama mogu kupiti i pidžame, donje rublje i asesoar – sve ovisno o periodu godine, bilo da su to kupaći kostimi ili grijači za uši, rukavice, kape, kućne papuče. – Čarape čine 50 posto naše ponude, ali se one, primjerice, slabije prodaju u ljetnim mjesecima. Tada se u našim trgovinama najviše nude kupaći kostimi pod našim brendom. Koncept je vrlo pažljivo osmišljen tako da nema "praznog hoda" kada je riječ o prodaji. Ova je činjenica upravo važna za sve one koji bi željeli postati dio našeg franšiznog sustava – objašnjava Momčilo Adamov, menadžer maloprodaje Sara Fashion u Srbiji.
Franšiza s malo rizika
Franšizni su sustav počeli razvijati prije više godina. Prva franšizna trgovina otvorena je u Skoplju, a danas ih, kao što je već spomenuto, ima diljem Makedonije, a odnedavno i u Grčkoj. U Srbiji je razvoj, prirodno, krenuo s juga te su prve franšize otvorene u Nišu i Vranju.
Trenutačno, Sara Fashion ne naplaćuje niti kakve franšizne naknade. Od primatelja se franšize očekuje da prostor trgovine uredi po uputama i na temelju projekta davatelja franšize. Ako partner želi, davatelj može preuzeti obvezu uređenja prostora. – Sara Fashion je regionalna tvrtka koja vrlo dobro poznaje mogućnosti i prilike na ovim tržištima. U tom pogledu, ulaganje u interijer mnogo je manje u odnosu na ono što je, na primjer, potražnja stranih modnih brendova. Trgovine su moderno uređene, ali za razumnu količinu novca, ne više od 100 do 150 eura po četvornom metru. Željeli smo da naša franšiza bude dostupna velikom broju ljudi – objašnjava Adamov.
Optimalna veličina trgovine je od 30 do 50 kvadrata, ali postoje i primjeri malih lokala od svega 15 kvadrata, kao i većih, koji imaju i do 100 kvadrata. – U našoj mreži imamo razne uspješne primjere, no, oni najviše ovise o lokaciji na kojoj su otvorene trgovine. Jedan primatelj, recimo, ima lokal u centralnoj pješačkoj zoni, veći od 70 kvadrata, a drugi u jednom omanjem gradskom naselju, od svega 15 kvadrata. Obojica rade jako dobro – objašnjava Adamov.
Iskustvo pokazuje da se Sara Fashion trgovina može otvoriti u bilo kojem gradu, bez obzira na veličinu. – U Makedoniji postoje dva mala mjesta poznata po vinima – Negotino i Kavadarci, koji imaju ukupno oko 55.000 stanovnika. Imamo jednog primatelja franšize koji je otvorio čak pet trgovina! To dokazuje da Sara Fashion može raditi u mjestu s oko 10.000 stanovnika – kaže Momčilo Adamov.
Što se tiče nabave robe, davatelj franšize nudi dvije mogućnosti – klasični franšizing, koji podrazumijeva kupovinu robe ili, pak, depozitni franšizing, gdje se roba plaća tek po prodaji, pri čemu se, međutim, polaže bankarska garancija ili depozit u visini od 70 posto vrijednost robe koja se nalazi u lokalu. Obje vrste suradnje zastupljene su u mreži, a primatelj franšize procjenjuje što će mu odgovarati.
– Kada primatelj ima dovoljno iskustva, onda se obično odlučuje za kupnju robe, i tada, s naše strane dobiva veći rabat. S druge strane, postoje primatelji koji odaberu depozitni franšizing. Oni nisu vlasnici robe u lokalu, plaćaju samo ono što prodaju, mogu vratiti robu koju ne prodaju, što predstavlja veliki komfor, naročito za početnike u poslu. Svakako savjetujemo što treba naručiti i koju količinu robe, pratimo prodaju i dopunjujemo lager. Iako je ova opcija vrlo lagodna za primatelja franšize, to ne znači da on ne treba uložiti napor kako bi prodao što više, jer će time i njegova zarada biti veća. Inače, njegova marža iznosi 40 posto. U svakom slučaju, obje su opcije na stolu i za sve buduće primatelje franšize – objašnjava Momčilo Adamov.
Također, svaki se primatelj franšize u bilo kojem trenutku može prebaciti s jednog na drugi način poslovanja.
– Mi, kao davatelji franšize, ne favoriziramo niti jedan niti drugi – naglašava Adamov.
Od primatelja franšize ne traže se posebni zahtjevi u smislu iskustva ili prethodnog znanja. Adamov kaže da često ljudi koji nemaju iskustva u maloprodaji postižu sjajne rezultate jer rado prihvaćaju savjete koje dobivaju od davatelja franšize. Sara Fashion, također, može biti i prilika za samozapošljavanje. – Zamislite osobu koja ima određenu količinu novca, ne osobito veliku, koja nije zaposlena, a možda ima vlastiti lokal. Ovo bi bila idealna franšiza za takvog primatelja, pogotovo jer je rizik mali. Iskustvo nije nužno jer ćemo pružiti obuku i primatelju i njegovom osoblju – kaže Adamov.
Sve se marketinške kampanje provode na globalnoj razini, a primatelj je dužan pratiti sve promidžbene akcije tvrtke. Davatelj uvijek obavještava partnere i komunicira s njima o tome što treba poduzeti.
– Primatelj može imati marketinšku inicijativu na lokalnoj razini, ali za svaku vrstu akcije mora dobiti odobrenje davatelj franšize – kaže Adamov.
Proizvodi iz Sara Fashion trgovina su pristupačni i dostupni svim potrošačima, a kvaliteta je, prema riječima Adamova, odlična i u rangu s poznatijim i skupljim brendovima iz ovog segmenta. – U tom smislu, nemamo previše konkurenata. Vrlo smo pristupačni, kvaliteta je izvrsna, naši su kupci i poslovni ljudi i oni s manjom kupovnom moći. Mi možemo prilagoditi asortiman sukladno potražnji, što je također jedna od prednosti našeg sustava – kaže Adamov.

pročitajte članke

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
I pored kriznih godina, franšizni sektor u Francuskoj konstantno raste. To potrvđuje i posljednje izvješće o tržištu franšiza u ovoj zemlji.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.