I želja i potreba

Jedno „filozofsko pitanje“ obilježilo je ovogodišnju analizu liste 500 najuspješnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur: „Kupuju li poduzetnici radije franšizu koja zadovoljava želju ili potrebu potrošača?“ Nema sumnje da svaki biznis postoji kako bi zadovoljio neku želju ili potrebu kupca ili klijenta, međutim – franšizni biznisi po tom pitanju moraju biti još striktniji. Trebaju, naime, imati razvijen, izuzetno uređen i učinkovit sustav poslovanja koji se može „replicirati“ na desetke, stotine ili tisuće puta s predvidljivim i željenim uspjehom. A je li biznis u području udovoljavanja želje ili potrebe, manje je važno. Što nam ipak pokazuje ovogodišnja lista 500 najuspješnijih franšiza magazina Entrepreneur?
Željni dobre hrane
Najbrojnija kategorija na ovoj listi ove godine je gastronomija. Više od petine rangiranih franšiza povezano je s hranom. I premda je čovekova osnovna potreba, ova kategorija, kako je navedeno u analizi magazina Entrepreneur, ipak ima veze s jednom određenom vrstom želje. – McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's i drugi gastronomski brendovi „natječu se“ u tome tko, zapravo, nudi najpoželjniji burger. A budući da će ljudi uvijek željeti ukusnu i dobru hranu, tako će i gastronomske franšize uvijek biti među najpoželjnijim poslovnim prilikama – navodi se u ovoj analizi. O tome svjedoči i sam vrh ovogodišnje liste sa sedam gastro sustava koji su među prvih 10 najuspješnijih franšiza, a više od 25 je među prvih 100.
No, zanimljivo je da je ukupan broj gastronomskih franšiza mnogo manji u odnosu na prošlogodišnju listu – ove su godine rangirane 103 gastronomske franšize, dok ih je prošle godine bilo 120. Od ovogodišnjih stotinjak franšiza, 86 su lanci brze hrane, kojih je prošle godine bilo 94. Klasični restorani s punom uslugom u najmanje su zavidnoj situaciji – ove godine rangirano je samo devet, dvostruko manje nego lani. Međutim, smanjenje broja rangiranih sustava nije pokazatelj stvarnog problema, kaže se u analizi magazina Entrepreneur, već je pokazatelj rasta druge najveće kategorije na ovom popisu – sektora održavanja. A ovo je kategorija koja je u potpunosti povezana – s potrebama.
Zadovoljiti potrebe korisnika
Različite usluge popravaka, čišćenja, restauracije, održavanja travnjaka – sve su ovo vrste djelatnosti koje spadaju u kategoriju održavanja. Baš kao što će ljudi uvijek ići u restorane, tako će im uvijek trebati usluge tvrtke koja može riješiti bilo koji problem u domaćinstvu. Stoga se za franšize u ovoj kategoriji često kaže da su otporne na krizu, pored toga što koštaju znatno manje od gastronomskih franšiza, dok se za vođenje biznisa ne mora unajmiti zasebni uredski prostor jer se sve može organizirati od kuće.
Ove godine na listi je 70 tvrtki iz sektora održavanja, što je čak osam više nego prošle godine, a 14 je sustava rangirano među prvih 100.
Po neko mjesto za svakog
Među sektorima koji se dobro kotiraju našli su se i biznisi za osobnu njegu, posebno fitness klubovi i frizerski saloni. Na ovogodišnjoj listi rangirana su 22 fitness branda, ali to je samo dio priče – navodi se u analizi. Za listu se, naime, prijavilo 60 fitness tvrtki, a zanimljivo je da se uglavnom radi o „mladim“ franšizama, tvrtkama koje su osnovane u posljednjih pet godina. Ovaj rast broja tržišnih igarača, navodi se u analizi, govori da će u narednim godinama neminovno rasti i broj rangiranih fitness franšiza.
Manji broj franšiza rangiran je iz područja zdravlja i rekreacije. U kategoriji zdravlja, ove je godine na listu ušlo devet franšiza, a zanimljivo je da se čak pet tvrtki nalazi među prvih 100. Sektor rekreacije je, pak, obilježen stalnim smjenama trendova. Primjetno je da su u porastu „uradi sam“ radionice, za razliku od donedavno vrlo popularnih studija za slikanje uz vino (paint-and-sip). Trampolinski parkovi, s druge strane, i dalje dobro posluju, ali većina pokušava proširiti ponudu uvođenjem dodatnih atrakcija poput kartinga ili stijene za penjanje.
Želja ili potreba?
– Iako se vremena mijenjaju, neke će stvari zauvijek ostati iste. Ljudi će uvijek željeti dobru hranu, kao što će imati polomljene prozore ili travnjak koji treba urediti. Ljudi vole isprobati nove zabavne atrakcije, samo da bi prešli na neku novu zabavnu aktivnost. Dakle, bez obzira da li franšiza udovoljava željama ili potrebama ili nečem drugom, njezin će uspjeh najviše ovisiti o njezinoj mogućnosti evoluiranja te prilagodbe – navodi se u analizi magazina Entrepreneur.
Mnoge tvrtke koje su rangirane na ovoj listi nisu samo najuspješniji franšizni sustavi na sjevernoameričkom kontinentu, već sustavi koji utječu na globalno tržište franšiza, budući da se šire i van domaćeg tržišta. Pojedini su brandovi dobro poznati i već godinama posluju i u zemljama ove regije – među njima su McDonald’s (3. mjesto), KFC (24. mjesto), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101), Doubletree by Hilton (103). Franšiznu mrežu razvija i lanac brze usluge Subway (107), koji za sada ima restorane u Sloveniji i Hrvatskoj, gdje i dalje traži nove primatelje franšize.
Top 10 franšiza 2020.
1. Dunkin' (brza prehrana)
2. Taco Bell (brza prehrana)
3. McDonald's (brza prehrana)
4. Sonic Drive-Inn (brza prehrana)
5. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, printanje, usluge za MSP)
6. Ace Hardware (prodaja profesionalnog i hobi alata)
7. Planet Fitness (fitness)
8. Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
9. Culver's (brza prehrana)
10. Pizza Hut (brza prehrana)
Cjelokupnu listu Entrepreneur Franchise 500, možete pronaći ovdje.
pročitajte članke

Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.