Uči se i u kriznim situacijama

Ponedjeljak
13.04.2020
Potpuni ili djelomični prekid rada uslijed pandemije koronavirusa naveo je mnoge biznise da razviju nove alate i modele poslovanja. Kako su edukativni sustavi iz ove regije odgovorili na krizu te kako su se prilagodili novim okolnostima?
 

Situacija kakvu je rijetko tko prije samo nekoliko mjeseci mogao i zamisliti – zatvorene granice, ograničeno kretanje ljudi i roba, zatvorene škole, vrtići, trgovački centri, većina uslužnih biznisa. Teško stanje za većinu malih i srednjih poduzeća, koje, naravno, nije zaobišlo ni franšizne mreže – pa ni sektor edukacije za djecu. Kako su se, međutim, pojedini franšizni sustavi ponijeli u novim i poprilično teškim okolnostima te kako su optimizirali poslovanje i pronašli način iziću u susret i klijentima i svojim primateljima franšize, doznajemo u razgovoru s predstavnicima tri edukacijska sustava koji franšiznu mrežu razvijaju u gotovo svim zemljama ove regije – „Malac genijalac“, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ te „Kliker IT centar za djecu".

„Preživljava onaj koji se najbrže prilagodi“

Situacija u kojoj smo se uslijed pandemije našli je bez presedana – kaže Vladimir Novicki, osnivač franšiznog koncepta škola mentalne artitmetike „Malac genijalac“. – Shvatili smo da je najbolje držati se sljedećeg: umjesto da doživimo krizu – treba upravljati krizom. Kao složen sustav, znali smo da, odmah po zatvaranju škola, moramo brzo reagirati kako bismo prilagodili cijeli nastavni proces. U samo nekoliko dana, svi smo prešli na rad od doma. Srećom, već smo imali pouzdane alate za rad na daljinu, pa nije bilo tako teško steći radne navike u novim uvjetima – objašnjava Novicki.

Franšizna mreža škola mentalne aritmetike „Malac genijalac“ razvija se u 12 zemalja i uključuje više od 180 škola. Da moraju brzo reagirati i odgovoriti brže nego ikad, bila je i prva poruka koja je franšiznim partnerima poslata iz „centrale“. – Osim što smo bili prisiljeni revidirati proračune i smanjivati ​​troškove u ovo doba krize, rekli smo im i da je briga o zaposlenima na prvom mjestu. Svjesni smo njihove vrijednosti i zato smo svim suradnicima savjetovali da, uz održavanje standarda zaposlenika, dodatno ulažu u njihovo znanje i vještine. Organizacija mora ostati jaka iznutra – ističe Novicki.

Najveći broj primatelja franšize i suradnika, kako kaže, uspjela je brzo reagirati i preuzeti kontrolu nad situacijom. – Predavači su nastavili raditi od kuće. Sva neophodna sredstva za rad, poput abakusa, elektroničnih udžbenika, tableta i laptopova uvelike su u domovima nastavnika, a uveden je i novi način komunikacije i upravljanja, koji daje dobre rezultate – objašnjava Novicki i potvrđuje da je velika većina škola „Malac genijalac“ odmah prešla i na online nastavu. – Jako smo zadovoljni postignutim. Ispostavilo se da je koronavirus svojevrsni pokretač digitalne transformacije – duhovito primjećuje Novicki. – Smatram da će ta činjenica biti daleko važnija u razdoblju nakon krize, jer će se jasno vidjeti tko je uspio na pravi način odgovoriti na nove zahtjeve tržišta. Jasno je da preživljavaju ne najjači niti najpametniji, već onaj koji se najbrže prilagodi – kaže on.

Kad se sve uzme u obzir, zadovoljni su i odazivom učenika. – Pri nastavi je ostalo oko 70% učenika, na razini cijele mreže. U nekim je sredinama postotak veći, u nekima manji. Svi učenici koji trenutno ne pohađaju online nastavu imaju priliku nastaviti redovnu nastavu čim se za to steknu uvjeti. Međutim, tim je učenicima također omogućen aktivni status korisnika naše web platforme, gdje mogu samostalno vježbati do nastavka redovne nastave – kaže Novicki, dodajući da su, upravo zbog promjene načina i općeg ekonomskog usporavanja, izišli u susrte polaznicima i njihovim roditeljima te su ponudili umanjenje školarine za 20%.

Ovakva situacija, kako kaže, utjecala je i na „ublažavanje“ uvjeta franšizne suradnje.
Naravno, svjesni krize, suradnicima smo omogućili moratorij ili izuzeće od plaćanja redovitih mjesečnih naknada, ovisno o situaciji u kojoj se škola nalazi. Vodili smo se principom da najviše treba pomoći one škole koje rade u najmanjim sredinama ili čiji vlasnici su početnici u poslu – kaže Novicki.

S druge strane, nije ga iznenadilo što se u ovom trenutku javlja manje ljudi zainteresiranih za uzimanje franšize. – Međutim, još uvijek dobijamo upite. Primjerice, primjetno je da na pojedinim tržištima postoje pojedinci koji, svjesni da će ova situacija uskoro proći i razmišljaju unaprijed, analiziraju situaciju i pripremaju se za razdoblje nakon krize – kaže Novicki.

Trenutak koji je pokazao koliko je važno znanje

Kao sustav franšize koji djeluje u svim zemljama ove regije, i „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ bila je primorana da, s uvođenjem pojedinačnih restriktivnih mjera, postepeno zatvara vrata svih svojih škola. – U tom je trenutku uprava franšiznog sustava mogla samo poručiti svim svojim primateljima franšize da slijede preporuke svojih zemalja, tako da su „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ zatvorene u Srbiji , Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji, Bosni i Hercegovini – potvrđuje Miroslav Samardžić, jedan od tvorca i vlasnika ovog obrazovnog koncepta.

Samardžić ističe da su programi „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“ vrlo specifični te da se jedan dio nastavnog procesa ni na koji način ne može kvalitetno održati u formatu e-učionice ili online nastave. – Zato smo započeli s prilagodbom nastavnog plana i programa kako bi što prije dijelovi koje je moguće izvesti bez fizičke prisutnosti nastavnika, postali dostupni učenicima. To vrijedi za sve škole u regiji, jer svi imamo isti problem i situacija je svugdje ista – kaže Samardžić.

Budući da su škole sada „fizički“ zatvorene, bilo je izvjesno da će se javiti problem zakupa prostora i plaćanja drugih fiksnih troškova. Samadžić kaže da je većina primatelja franšize naišla na razumijevanje kod zakupodavaca. – Najam prostora je ili umanjen ili u potpunosti ukinut sve dok se ne okonča izvanredno stanje. Za ostatak troškova, koje čine troškovi prema zaposlenicima i troškovi prema državi, ostaje za vidjeti kako ćemo prevazići. Računamo na pomoć i programe potpore koje će svakako realizirati svako do zemalja u kojima poslujemo. Bilo koji oblik potpore značit će u ovom trenutku kada smo, doslovno, preko noći ostali bez prihoda – kaže Samardžić.

Stoga naglašava da je ovo, prije svega, trenutak kada je potrebno pokazati solidarnost te će , sukladno tome, i „Škola mudrog čitanja“ pojedine obveze primatelja franšize odgoditi.
Nećemo inzistirati na naplati obveza koje dolaze tijekom izvanrednog stanja, već ćemo ih odgoditi za razdoblje kad kriza prođe. Izuzetak su ranije obveze koje dolaze sa zakašnjenjem – kaže Samardžić.

Aktivnosti centrale u ovom razdoblju neće, međutim, biti obustavljene. Ovo će vrijeme iskoristiti za intenzivnu komunikaciju sa učenicima, ali i sa svima drugima kojima je podrška sada potrebna. – Djeca i roditelji se jako teško snalaze s novim formatom TV nastave. Naši učenici, koji poznaju tehnike brzog čitanja, učenja i pamćenja imaju veći kapacitet za učenje, pa lakše mogu prevladati ove probleme, dok drugi to možda i neće moći. Ljudi nam svakodnevno pišu, naša Facebook stranica dobila je gotovo 2.000 novih sljedbenika u posljednja tri tjedna, što je fascinantno. Nastojimo odgovoriti svima, pomoći svima, koliko je to moguće u ovom trenutku – kaže Samardžić i dodaje da je upravo na temelju ovog iskustva stekao dojam da su ljudi u ovom razdoblju naučili mnogo važnih „lekcija“. – Razumjeli smo tko su pravi heroji, razumjeli smo što su prave vrijednosti. Kao da je svima preko noći postalo jasno koliko je važno znanje, koliko je vrednije od svega što nam je bilo važno do jučer, poput skupih mobitela ili skupe garderobe – rezimira on.

Kao i većina biznisa, predstoji im period neizvjesnosti. Ipak, Samardžić kaže da je optimist i da će sigurno intenzivirati poslovanje kada sve ovo prođe. – Imali smo dva nova upita od ljudi zainteresiranih za našu franšizu, što je vrlo dobra stvar. Također, održavamo kontakt sa svima s kojima smo prije započeli pregovore. Prije krize, postavili smo sebi cilj da do kraja godine imamo 100 škola u regiji. Sada ih imamo 40, ali idemo dalje, nismo odustali od svog cilja – kroz smijeh kaže Samardžić.

Ulagati u vještine „otporne na krizu“

Prelazak na online nastavu za franšizni sustav “Kliker IT centar za djecu” bio je posve logičan korak – kaže Miomir Popeskov, tvorac i vlasnik ovog obrazovnog koncepta, koji nudi tečajeve računalnog programiranja, robotike i digitalnog kreativnosti. – Pratili smo situaciju sa sličnim sustavima koji djeluju na azijskom tržištu, i kada je kod nas uvedeno izvanredno stanje, već smo znali što treba učiniti – preći na online nastavu – objašnjava Popeskov što je bio njihov prvi korak nakon što su škole i druge obrazovne institucije zatvorene.

Online nastava zvuči vrlo jednostavno, sve dok je ne počnete provoditi u praksi – napominje on. – Sreća u nesreći je što se velika većina naših programa može provoditi na ovaj način. Uspjeli smo testirati neke stvari vrlo brzo, istražiti koje su platforme najbolje za ovaj način nastave. Analizirali smo reakcije roditelja i djece, kao i izazove koji su uslijedili tijekom nastave, pa smo prilagodili i riješili stvari „u hodu“ – kaže Popeskov.

„Kliker IT centar za djecu“, kao i već spomenuti franšizni sustavi, razvijaju franšiznu mrežu u gotovo svim zemljama ove regije te savjeti i preporuke iz centrale ni u ovom slučaju nisu izostali. – Svim smo partnerima preporučili kako mogu nastaviti raditi – koje platforme mogu koristiti, podijelili ​​iskustva s prvih održanih online predavanja. Međutim, u ovako specifičnoj situaciji, nismo ih željeli opterećivati ​​i prisiljavati da nastave s radom pod svaku cijenu – odluka je bila na njima. Neki su nastavili s online nastavom, neki će sačekati normalizaciju i tek tada nastaviti s klasičnom nastavom – objašnjava Popeskov situaciju.

Budući da su svi centri zatvoreni, većina partnera se, očekivano, suočila s problemima vezanim za zakup prostora, naplatu tečajeva, održavanje radnih mjesta. – Srećom, zakupodavci su shvatili situaciju i u tom pogledu nije bilo problema – kaže Popeskov. – Postoje problemi u vezi s naplatom jer nemaju svi naši klijenti mogućnost elektroničkog plaćanja. U manjim gradovima ljudi lakše mogu doći do školskih prostorija i regulirati obveze. U većim gradovima, situacija je već pomalo drugačija, ali u procesu smo uvođenja rješenja i za ovaj segment. Nastojimo, naime, što manje opteretiti roditelje koji, osim neizvjesnosti na vlastitim poslovima, imaju obvezu pomoći djeci s TV nastavom te animirati ih u ovim uvjetima, što uopće nije lako – ukazuje na izazove Popeskov.

S druge strane, očekivali su da će određeni broj učenika odustati od tečajeva. – Mnoga radna mjesta su ugrožena, a roditelji će, kako bi uštedjeli novac, otkazati ili „zamrznuti“ neke od aktivnosti svoje djece dok ne riješe vlastiti radni status. Usto, određeni broj djece sada je izvan grada, gdje nema tehničkih uvjeta za praćenje online nastave – napominje Popeskov.

–  Ipak, većina djece nastavila je s nastavom bez većih poteškoća. Stoga, dugujemo veliku zahvalnost roditeljima i učenicima koji su razumjeli ove uvjete. Cijene programa ostale su nepromijenjene i to je ujedno i znak da ljudi vjeruju u naš brand i kvalitetu koju pružamo. Platforma koju koristimo potpuno je interaktivna, što znači da djeca u svakom trenutku mogu pitati učitelja što im nije jasno, mogu pratiti program u kojem predavač radi, mogu razmjenjivati datoteke tijekom nastave i slično – kaže Popeskov.

Pokazalo se, međutim, da zbog uporabe određenih didaktičkih alata, posebno na tečajevima robotike ili u predškolskom programu, nije bilo moguće organizirati online nastave. – Zato je dio predavača morao imati razumijevanja dok ova situacija ne prođe ili dok ne nađemo neko rješenje, poput isporuke robota polaznicima ili nešto slično. Ostali predavači zadržali su svoje grupe i puni honorar, a čak smo uspjeli pronaći prostora da nagradimo one koji ulažu dodatni napor, jer predavači su ono što čini „Kliker“. Zvuči kao kliše, ali je tako – naglašava Popeskov.

Upravo zato što su svjesni svih problema s kojima se suočavaju njihovi primatelji franšize u ovom trenutku, „Kliker“ je u jednom dijelu suradnje napravio ustupke. – Što se tiče financijskih obveza, uvijek smo imali razumijevanja, a posebno sada kada je naplata članarine diskutabilna – kaže Popeskov.

U narednom ćemo razdoblju, uz online nastavu, imati i dodatne upise jer će ova situacija vjerojatno trajati neko vrijeme. Primjećujemo da roditelji traže dodatne aktivnosti za djecu, jer djeca imaju više slobodnog vremena dok su kod kuće. Također, postaje jasnije da su poslovi poput programiranja manje ranjivi u uvjetima globalne krize, što potvrđuje da su ovo vrlo perspektivne opcije za djecu i mlade – kaže Popeskov, dodajući da se iz svake loše situacije može nešto naučiti i poboljšati. – U našem slučaju, upravo je to segment online nastave za koji mislim da će ostati zanimljiv i nakon normalizacije i povratka u učionice – uvjeren je Popeskov.

Iako je teško očekivati ​​da postoji snažni interes za pokretanje posla u krizi, ohrabruje činjenica da još uvijek postoji interes za uzimanjem franšize. – Uz sve trenutne izazove, ljudi već razmišljaju što će raditi kad prođe kriza, pa smo, unatoč svemu, dobijali upite. Potencijalni primatelji franšize prepoznaju da su ovakav način poslovanja i naš sustav „otporni“ čak i na ovakve izazove – zaključuje Popeskov.


Popularno na forumu

marion

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 11.02.2024
marion

Dobar dan , Veoma sam uzbuđena nakon što sam dobila svoj lični zajam za kupovinu automobila od gospođe Marion Jansen Loan Help LTD nakon što sam dva puta prevarena od...

2 komentara
zadnji 09.02.2024
Brzo čitanje i pametno poslovanje

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

9 komentara
zadnji 17.01.2024
Mreža konstantno raste

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

10 komentara
zadnji 17.01.2024
Franšiza kao rješenje

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

9 komentara
zadnji 17.01.2024
Dobrobit za djecu i lekcija za mlade

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

3 komentara
zadnji 17.01.2024
Brzo čitanje i pametno poslovanje

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

9 komentara
zadnji 17.01.2024
Franšiza kao rješenje

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

9 komentara
zadnji 17.01.2024