Osnažite talente, pobijedite slabosti
Ne postoji roditelj koji ne brine o budućnosti svoje djece. U toj svakodnevnoj zaokupljenosti oko njihovog zdravlja, obrazovanja, emotivnog razvoja i socijalne sigurnosti, roditelji često razmišljaju i čime bi se dijete jednog dana moglo baviti. A koliko će u izboru profesije biti uspješno i, u konačnici, sretno i ispunjeno, možda i najviše ovisi o pravovremenom i odgovarajućem usmjeravanju. Ako dijete, naime, još u najranijoj dobi postane svjesno svojih „jačih strana“ – svojih urođenih talenata i potencijala – nema sumnje da će znati gdje treba usmjeriti snage i tako lakše izgraditi životni i karijerni put.
Kada su u travnju 2021. u Sarajevu otvorili Verbatoriu, centar za neurometrijsko testiranje, utvrđivanje koeficijenta talenta i profesionalno usmjeravanje, dvojica prijatelja i poslovnih partnera pošli su upravo od ove premise. – Željeli smo pomoći djeci i roditeljima i poslati važnu poruku: ne dozvolite da vam promakne mali Einstein – kaže Kenan Begić, jedan od vlasnika SolutionLAB-a, tvrtke zadužene za projekat Verbatorie na ovim prostorima.
Iako u najvećem postotku klijente Verbatorie čine djeca i tinejdžeri, ovaj je sustav namijenjen i odraslima, a posebno zaposlenim ljudima koji žele sagledati ili pronaći svoje mjesto u tzv. DNA-u tvrtke, objašnjava Begić.
– Ključ Verbatorie je da svaki pojedinac prepozna svoje snage i slabosti – kaže on.
Kad posmatra Verbatoriu s pozicije vlasnika biznisa, Begić napominje da nije slučajno što su se odlučili za ovaj franšizni sustav, koji danas posluje u više od 20 zemalja svijeta.
– Početak pandemije je svima nama dao puno više vremena za razmišljanje i traženje novih opcija. Dogodilo se da smo baš u tom razdoblju partner i ja napustili prijašnje poslove, te smo odlučili pokrenuti mali start-up koji bi se bazirao na usluzi. U potrazi za franšizom koju bismo mogli pokrenuti i na našim prostorima, naišli smo na Verbatoriu.
Vidjeli smo da se radi o vrlo sofisticiranom sustavu testiranja i procjene urođenih talenata koje se temelji na mjerenju neurofeedbacka, što nas je jako zaintrigiralo. Saznali smo da su programeri i psiholozi zajedno radili na razvoju ovog sustava, a sve kako bi rezultati testa bili što točniji – što objektivniji i relevantniji. Vrlo brzo smo shvatili da Verbatoria ima nevjerojatan potencijal – ne samo da je usluga koju Verbatoria pruža iznimno potrebna i korisna, nego i da je ovo koncept koji treba zaživjeti na što više tržišta – objašnjava Begić.
Stoga su i odlučili uzeti franšizu za više zemalja i potaknuti otvaranje centara u zemljama Jugoistočne i Centralne Europe. Tvrtka SolutionLAB postala je, tako, primatelj (super)master franšize za sve zemlje bivše Jugoslavije, Albaniju, Mađarsku, Poljsku, Rumunjsku, Češku, Slovačku i tržište Nemačke.
Za sada su otvorili i vode dva Verbatoria centra, u Sarajevu i Beogradu.
No, Begić naglašava da će svaki daljnji razvoj na spomenutim tržištima najviše ovisiti o – novim franšiznim partnerima. Franšizu Verbatorie, naime, nude svim poduzetnim ljudima koji imaju želju voditi jedan ovakav koncept.
Ovisno o aspiracijama i ambicijama, budući franšizni partneri mogu birati između dvije opcije: master franšize i jedinične (single unit) franšize.
Jedinična franšiza, kako objašnjava Begić, pokriva prava za otvaranje jednog centra i može se dati za teritorij jednog grada, općine ili bilo koje oblasti koja ima ili kojoj gravitira oko 250.000 stanovnika.
– S druge strane, master franšiza znači da će partner biti zadužen za razvoj na čitavom teritoriju države, što znači da ima mogućnost samostalno otvarati centre, ali i dalje širiti mrežu davanjem jediničnih franšiza. Ova opcija postoji za sve spomenute zemlje, sem za Sjevernu Makedoniju i Slovačku, gdje već imamo primatelje master franšiza – kaže Begić i dodaje da su, shodno ovoj situaciji, prvi centri Verbatorie već otvoreni u Skoplju i Bratislavi.
Po čemu je Verbatoria posebna?
Iskustvo pokazuje da jedan od osnovnih razloga zbog kojeg se zainteresovani odlučuju za pokretanje Verbatorie leži upravo u onome što je njezina najveća kvaliteta – specifičnom načinu testiranja, mjerenja i tumačenja rezultata. – U tome je i najveća konkurentska prednost ovog koncepta – potvrđuje Begić.
Naime, Verbatoria je razvila protokol za određivanje pet urođenih talenata pojedinca – u područjima matematike, glazbe, kreativnosti, jezika, sporta – te njihovog odnosa unutar ličnosti. Zatim, za tri kategorije veoma važne u donošenju odluka: samosvijest, otpornost na stres i sklonost riziku; kao i dvije kategorije koje određuju razinu emocionalne inteligencije (empatije) i samopoštovanja, odnosno samopouzdanja. – Ukratko, cilj je utvrditi koeficijent talenta svakog pojedinca, ustanoviti kakav je tip ličnosti u društvu, na kojoj je razini nalazi sada i što želi postići – rezimira Begić.
Sam proces testiranja je vrlo jednostavan. Izvodi se u opuštenoj, manje formalnoj atmosferi – jer ispitanik, zapravo, ne bi trebao imati dojam da ga se ispituje. Ekspert Verbatorie postavlja od 20 do 25 pitanja, ali fokus nije toliko odgovorima koliko na samom procesu razmišljanja – neurofeedbacku.
Uz pomoć specijalnog EG uređaja (Brain Computer Interface) snima se sedam kognitivnih zona na frontalnom dijelu lubanje, gdje su signali moždanih impulsa i najjači. Ispitivač ciljano postavlja različite setove pitanja, jer svaki od njih treba „isprovocirati“ jedan od centara i pobuditi veliki broj neurokorelacija. Samo u jednoj sekundi snimi se oko 15.000 neurokorelacija.
Impulsi se zatim šalju na server Verbatorie, gdje se uz pomoć algoritma obrađuju i dekodiraju. Izvještaj je gotov u roku od pet do 10 minuta.
– Fokusiranjem na snimanje neurofeedbacka prije nego na odgovore dobivamo puno objektivnije rezultate. Ispitanik možda može reći i ono što ispitivač želi čuti, dok kod razmišljanja nema „obmane“. Objektivnost testa pojačava se i korištenjem sofisticirane tehnologije, budući da se rezultat ne temelji na subjektivnoj procjeni ispitivača, već na algoritmu i tehnologiji koja vrši evaluaciju – naglašava Begić.
Po dobivanju izvještaja, ekspert Verbatorie zajedno s roditeljima prolazi kroz rezultate i tumači podatke, objašnjavajući stavku po stavku. Kompletan proces testiranja i tumačenja traje 60 minuta.
Perspektivna poslovna prilika
Temeljeći mišljenje dobrim dijelom i na vlastitom iskustvu, Begić kaže da ga ne čudi što se poduzetnici koji u potpunosti razumiju značaj Verbatorie vrlo brzo odlučuju za uzimanje franšize. Osim što ovaj koncept vide kao dobru priliku za pokretanje posla, svakako ih privlači i činjenica da primatelji franšize ne moraju imati neko specifično profesionalno iskustvo. Primatelji, naime, mogu biti i specijalisti iz oblasti psihologije ili pedagogije, ali i investitori, koji bi jednostavno imali zadatak angažirati stručno osoblje.
– Rekao bih da u ovom trenutku imamo pojednak broj franšiznih partnera iz obje grupe. Imamo i poduzetnike kojima se ovaj koncept dopada jer se radi o finom, ne previše zahtjevnom poslu, koji, pak, ima ogroman tržišni potencijal i koji dugoročno može osigurati stabilna primanja. Druga grupa zainteresiranih su, prirodno, ljudi iz branše – psiholozi, psihoterapeuti, pedagozi, učitelji, koji imaju želju biti vlasnici biznisa, ali i raditi s klijentima, baviti se testiranjem i usmjeravanjem – ističe Begić sve opcije.
Što je potrebno za pokretanje centra?
Kako se radi o dobro organiziranoj franšizi, koja nije pretjerano zahtjevna, za pokretanje centra nije potrebno više od sedam dana, kaže naš sugovornik. – Dva dana treninga, tri dana za prevođenje materijala na maternji jezik i vi ste, praktički, spremni za rad. No, kako već imamo materijale prevedene na gotovo 15 jezika, može se pokazati da vam neće trebati ni ta tri dana – dodaje Begić.
Primatelj franšize, usto, treba osigurati prostor od oko 15-20 kvadrata, te opremu koja uključuje stol, četiri stolice, laptop i printer.
Koliko će novca morati uložiti u pokretanje posla ovisit će ponajviše o vrsti franšize za koju se primatelj odluči. Cijena master franšize utvrđuje se u dogovoru, ovisno o teritoriju, odnosno, državi. Cijena jedinične franšize je jedinstvena i iznosi 4.990 eura. Kupnjom licence, koja je doživotna, primatelj dobiva posebnu Verbatoria opremu, pristup serveru za tri osobe koje obavljaju testiranje i obuku za ispitivače. – Obuka, kao što smo spomenuli, traje dva dana. Prvi dan posvećen je upoznavanju sa suštinom testiranja i tumačenju izvještaja, drugi dan je rezerviran za praksu i uvježbavanje testiranja svih pet testnih skupina – objašnjava Begić.
Za redovito slanje izvještaja primatelj franšize će imati obvezu plaćati naknadu od 249 eura mjesečno.
– Ovaj iznos je fiksni i ne ovisi o broju poslanih izvještaja. Iznos se, međutim, drastično smanjuje za master franšizere kad počnu dalje prodavati franšize – kaže naš sugovornik.
Begić ipak naglašava da će prvih nekoliko mjeseci primatelji dobiti 50% popusta na redovitu naknadu za slanje izvještaja. – Smatramo da će to biti i olakšanje i poticaj za franšizere, barem dok se posao ne uhoda i ne proširi – kaže Begić.
U početnu investiciju, dodaje on, treba uračunati i troškove opremanja prostora, ali smatra da to neće iznositi više od 2.500 eura.
Kad otvori centar i počne s testiranjem, primatelj franšize će sam odrediti cijenu usluge, prema lokalnim tržišnim uvjetima. Isto vrijedi za akcije i popuste, napominje Begić. – Jedino što preporučujemo je da cijena usluge bude jedinstvena na razini cijele države – kaže on.
Promocija koncepta i dodatni izvori prihoda
Za svaki posao koji se temelji na usluzi – a posebno na specifičnoj usluzi koja nije široko rasprostranjena – jedan od ključnih zadataka je privlačenje klijenata. Koje strategije Verbatoria koristi da dopre do djece i roditelja zainteresiranih za testiranje? Pruža li davatelj franšize svojim partnerima know-how i po ovom pitanju?
– Recimo da postoje četiri načina na koja Verbatoria dolazi do klijenata i širi svoje izvore prihoda. Prvi je redovito oglašavanje, a naša dva primarna vida su digitalni marketing i socijalne mreže. Mimo toga, radio se pokazao kao iznimno pogodan medij za promociju i približavanje naše priče široj bazi potencijalnih klijenata – objašnjava Begić.
Drugi vrlo važan segment je suradnja sa školama, državnim i privatnim. – U Sarajevu smo, primjerice, potpisali ugovor s privatnom školom School of School, koja će svojim učenicima ponuditi testiranje na kraju semestra. Ovo je klasična „win-win“ situacija: škola obogaćuje svoju ponudu, a Verbatoria dolazi do većeg broja učenika i njihovih roditelja, koji mogu dalje širiti priču o našem konceptu – kaže Begić.
Veliki potencijal pronalaze i u komunikaciji s tvrtkama. U tom slučaju, tvrtka bi mogla ponuditi uslugu Verbatorie kao dodatnu uslugu prilikom zapošljavanja novih ljudi ili utvrđivanja DNA tvrtke. – Kad Verbatoria na temelju testiranja ključnih ljudi odredi ono što se zove DNA tvrtke, tada se pri zapošljavanju mogu birati ljudi koji su ili slični tom kodu ili potpuno drugačiji, ovisno o tome što tvrtka želi postići. Možda želi da tim nastavi raditi ovim uigranim tempom, a možda, u nekim trenucima, želi osobu koja će „prodrmati“ tim, unijeti dinamiku, jer nije zadovoljna postojećim DNA-om – pojašnjava Begić i ovu opciju.
Četvrta opcija dodatnih prihoda na koju bi budući partneri mogli računati je suradnja s lokalnom javnom upravom – općnom ili gradom. – Najbolji primjer je naša trenutna komunikacija sa Općinom Centar Sarajevo, kojoj smo poslali projekt „Dinamičko praćenje djece u školi radi ostvarivanja visokog nivoa sreće“. Projektom je, u biti, predviđeno da općina finansira određen broj testiranja školske djece. Odredili smo da to budu djeca prvog, četvrtog i osmog razreda iz nekoliko škola u Općini Centar. Smatramo da bi, i u širem kontekstu, školama ovo bio vrlo dobar, a jednostavan dodatni alat za profilisanje talenata i sposobnosti učenika i njihovo daljnje usmjeravanje. Ne moram posebno naglašavati koliko bi se tom prilikom pronašlo „skrivenih bisera“ i ugodnih iznenađenja među djecom... – šalje važnu poruku Begić.
*
Verbatoria je u Sarajevu zvanično počela s radom u travnju 2021, a u Beogradu u januaru 2022. Begić kaže da, u principu, prva dva do tri mjeseca prolaze u edukaciji tržišta. – Potencijalnim klijentima je potrebno približiti koncept Verbatorie, objasniti o kakvom je testiranju riječ, kakvi su rezultati testiranja i prednosti ove usluge – pojašnjava Begić, dodajući da bi budući franšizeri trebali uzeti u obzir i ovu okolnost prilikom planiranja razvoja.
– U Sarajevu smo, primjerice, imali kratku promotivnu radijsku emisiju. Tek nakon te inicijalne edukacije tržišta, polako smo se preorijentirali na privlačenje klijenata – počeli smo pozivati ljude na testiranje. U nekoliko mjeseci došli smo do odaziva kojem smo se nadali, a uz dodatne projekte s privatnim školama i općinom, računamo da u Sarajevu još uvijek postoji potencijal za kvalitetan rast – kaže Begić.
pročitajte članke
Što je potrebno i tko može postati primatelj franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik Solution Laba
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Škola za intelektualni razvoj djece „Malac Genijalac“ osvojila je „Franšiznu nagradu godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
Coders Lab, lanac IT akademija iz Poljske, nastavlja sa širenjem franšizne mreže na Balkanu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Brzo čitanje i pametno poslovanje
Pozdrav moj narode iz Nizozemske, želim da mi svi pomognu. Zahvaljujem Stelli Rene što mi je dala zajam od 50.000 eura koji mi je trebao za operaciju mog sina, primio sam...
marion
Trebate zajam? Osobni zajmovi? Komercijalni krediti? Stambeni kredit? Poljoprivreda i projektno financiranje? Nudimo sve vrste kredita uz kamatu od 0,6%! Kontakt email adresa:...
Mreža konstantno raste
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Brzo čitanje i pametno poslovanje
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Nagrada za franšizu „Malac Genijalac“
Nudimo sve vrste financijskih usluga uz pristupačne kamatne stope već od 2%. Naše ponude kreću se od minimalnog iznosa od 10.000,00 eura do maksimalnog iznosa od...
Inovacije za bolje poslovanje
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Nagrada za franšizu „Malac Genijalac“
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Mreža konstantno raste
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...