Najsigurnije je bez izravnog kontakta
Najsigurnije je bez izravnog kontakta / Restorani koji su sudjelovali u kampanji sigurne dostave bili su dužni stvoriti posebne zaštitne zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mjesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposlenici.
Petak
20.11.2020
Minimalni kontakt s klijentima, redovita uporaba dezinficijensa i stalne provjere zdravlja dostavljača – načela su sigurne dostave hrane. Kako jedan franšizni sustav primjenjuje ova načela u praksi?
 

Tijekom prvog vala pandemije i karantene većina ugostitelja morala je brzo reagirati i smisliti kako nadoknaditi gubitke zbog skraćenog radnog vremena, odnosno, potpunog zatvaranja lokala. Ugostitelji s već razvijenom uslugom take away-a i dostavom sigurno su imali manji problem, ostali su se mogli osloniti na industriju koja i na ovom području doživljava procvat – servise za dostave hrane.

Danas, možemo reći da kurirskim servisima koji nude uslugu dostave hrane na kućnu adresu pandemija koronavirusa nije donijela usporavanje. Baš suprotno. Nove su okolnosti dodatno pridonijele popularizaciji i rastu ovog sektora, na globalnoj razini. Međutim, izvanredne okolnosti zahtijevale su i izvanredne higijenske mjere, tako da su se i ovi servisi morali prilagoditi epidemijskim protokolima kako bi svojim klijentima garantirali sigurnu dostavu. Prenosimo vam iskustvo jedne poljske tvrtke.

Stava je započela svoje poslovanje 2014. godine i bila je prvi servis za dostavu hrane u Poljskoj, tržištu s oko 40 milijuna stanovnika. Danas to nije samo najveća gastro-kurirska služba u ovoj zemlji, već i jedna od rijetkih koja ima razvijenu franšiznu mrežu (28 franšiznih jedinica diljem Poljske). S prvim valom pandemije koronavirusa, Stava je pokrenula kampanju #bezpiecznedowozy (sigurna dostava) i zajedno s predstavnicima ugostiteljske industrije i stručnjacima za sigurnost hrane, izradila „Kodeks dobre prakse“, koji je također odobrio poljski Generalni sanitarni inspektorat. Protokoli koje je Stava usvojila vrijede za sve franšizne partnere koji rade u ovom sustavu, a portal Franchising.pl* otkriva kako ih primjenjuju u svakodnevnom poslovanju.

Prije svega – dezinficiranje

Ipak, sve započinje edukacijom dostavljača. – Prije početka rada kuriri su morali proći detaljan, specijaliziran tečaj koji ih je pripremio za rad u trenutnim uvjetima. Prije svega, morali su naučiti kako se pridržavati svih sigurnosnih i higijenskih postupaka prilikom transporta obroka od restorana do odredišta – kaže Paweł Aksamit, predsjednik tvrtke Stava.

Kuriri su, dakle, obučeni kako da pravilno dezinficiraju radno mjesto, vozila te opremu koju koriste.

Kako, onda, izgleda jedan radni dan dostavljača u uvjetima pandemiji? Prije nego što pođe po pošiljku, kurir će oprati ruke, navući masku i zaštitne rukavice, izmjeriti temperaturu i ispuniti odgovarajući zdravstveni obrazac. – Sve ovo je potrebno kako bi se zajamčila maksimalna sigurnost ljudima koji bi mogli doći u kontakt s dostavljačem – naglašava Aksamit.

Kuriri će također obratiti pažnju na to je li oprema za prijenos hrane prethodno dezinficirana – u tom je slučaju označena posebnom naljepnicom. Ako je potrebno, kurir sam dezinficira vrećice za prijenos hrane, obično uz pomoć ozonatora.

Postupak dezinfekcije primjenjuje se svakodnevno, a dezinficira se sva uredska oprema, posebno predmeti koje zaposlenici najčešće koriste, poput terminala za plaćanje, ručki, olovaka, kartica za gorivo, dokumenata i telefona, uključujući i osobne telefone kurira – objašnjava Aksamit. – Kompletna dezinfekcija provodi se i u automobilima: dezinficiraju se ključevi, volan i sigurnosni pojasevi, ali i manje očita mjesta poput poklopca za gorivo, ručne kočnice, mjenjača, gumba za svjetlo ili klima-uređaja – dodaje on.

...sigurno preuzimanje

Lanac sigurne dostave ne smije biti narušen ni tijekom dva ključna procesa u isporuci obroka – prilikom preuzimanja hrane iz restorana i dostave potrošaču.

Odgovorne kurirske službe dosljedno primjenjuju protokole razvijene i provjerene u HACCP sustavu uslijed nove prijetnje virusom SARS-Cov-2. Revizijom sustava omogućili smo uvođenje pojačanog higijenskog režima i prilagođavanje protokola. Jedan od elemenata je beskontaktna dostava iz restorana do kupca, koja se sastoji od minimiziranja kontakta kurira s osobljem restorana i kupcima, uz održavanje strogog higijenskog režima – kaže Joanna Terelak-Subramanian, mikrobiologinja i stručnjakinja za sigurnost hrane te kreatorica platforme HACCP Online.

Restorani koji su sudjelovali u kampanji sigurne dostave bili su dužni stvoriti posebne zaštitne zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mjesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposlenici. Radnik restorana donosi naručenu hranu na za to određeno mjesto. Čim osoba napusti ovo mjesto, kurir preuzima obrok, stavlja ga u dezinficiranu vrećicu koja je namijenjena ne samo održavanju optimalne temperature hrane, već i higijenskoj zaštiti. Zahvaljujući ovom postupku, kurir izbjegava izravan kontakt s osobljem restorana.

...i sigurna dostava

Iz sigurnosnih razloga, kuriri ne bi trebali ulaziti u zgrade – najbolje je ako klijent izađe vani i preuzme obrok s mjesta dogovorenog s kurirom. Cilj je što manje koristiti dizala i zajednička stubišta. Međutim, život se često odvija po neplaniranom scenariju i dogodi se da kurir mora ući u zgradu. Važno je samo da u tom slučaju nosi zaštitnu masku i rukavice.

Ako je narudžba već plaćena online, dostava je potpuno beskontaktna i sigurna, zbog čega se ovaj oblik plaćanja i preporučuje. Međutim, ako se plaćanje vrši pouzećem, najbolje bi bilo da kupac plati karticom. Uređaji za kartice se dezinficiraju prije i nakon svake transakcije. Međutim, čak i ako kupac plati gotovinom, novac će također morati biti pravilno dezinficiran.

*Portal Franchising.pl, „sestrinski“ portal regionalnih portala Franchising.hr i Franchising.rs, medijski je partner kampanje #bezpiecznedowozy (sigurna dostava)