I Starbucks prelazi na franšizing

Na pomen franšize, sasvim je očekivano da većina ljudi prvo pomisli na McDonald's, KFC, Pizza Hut ili - Starbucks. Međutim, nasuprot uvriježenom mišljenju, među ovim brandovima, jedino čuveni lanac kafeterija nikad nije poslovao kroz franšizu. Starbucks je do sada svoje kafeterije uglavnom otvarao samostalno ili kroz zajedničko ulaganje (Kina, Indija) ili davanjem ekskluzivnog prava trgovačkim lancima i putničkim tvrtkama da u okviru svojih objekata otvore male Starbucks štandove (u trgovinama široke robe ili na zračnim lukama). Objašnjavajući zašto izbjegava franšizni model poslovanja, tvrtka je naglašavala da želi brand u potpunosti držati pod svojom kontrolom.
Ova se odluka, međutim, u posljednjih godina promijenila. Suočeni s ograničenim mogućnostima širenja lanca u Europi, menadžment Starbucksa počeo je razmišljati i o "popuštanju uzdi". Pošto su do sada kafeterije otvarali isključivo u najatraktivnijim i prometnim dijelovima velikih gradova, gdje su rente i troškovi poslovanja prilično visoki, tvrtka je potražila model kojim može ubrzati ekspanziju u druge oblasti, posebno u manje gradove u unutrašnjosti. Franšizing se nametnuo kao zgodno rješenje.
Starbucks je, tako, u veljači 2013. otvorio svoju prvu franšiznu kafeteriju na svijetu, u britanskom selu Liphook, a u ovom trenutku radi 45 franšiznih lokala diljem Velike Britanije, koje drži devet primatelja franšize. Tvrtka sada već razmatra usvojiti novu strategiju razvoja u Europi i planira otvoriti prvu franšizu u Francuskoj.
Iako će udio franšiza biti neznatan u odnosu na skoro 2.000 Starbucks kafetrija, koliko ih, recimo, ima u Europi, na Bliskom istoku i Africi (EMEA), u tvrtki kažu da je ovo jedan od najboljih načina da stignu u krajeve koje do sada nisu uzimali u obzir. Optimizam podržava i činjenica da su operativni profit i promet u EMEA regiji, nakon drastičnog pada u fiskalnoj 2012, naglo skočili u ovoj godini. Prema sadašnjim projekcijama, Starbucks planira otvoriti više od 200 kafeterija u ovoj regiji, od čega će 75 posto objekata biti pod licencnim ugovorom ili u rukama primatelja franšize.
S druge strane, predstavnici Starbucksa kažu da za sada nemaju planove davati franšize na matičnom tržištu - u Americi.
Što se očekuje
I pored dobrih početnih rezultata, Starbucks je još uvijek oprezan kada je učinak franšizinga u pitanju. Tvrtka će teško odustati od stroge kontrole branda. Svjesni su da, kao i u bilo kojem franšiznom sustavu, uvijek postoji rizik da primatelji franšize ne ispune očekivanja ili ne zadovolje standarde korporacije. Menadžment Starbucksa, s druge strane, smatra da postoji i način da se taj rizik ublaži - potrebno je samo izdvojiti dovoljno vremena da se odabere pravi partner.
Koliko je Starbucks po tom pitanju odlučan, svjedoči i podatak da je neke od svojih potencijalnih primatelja franšize - i njihove obitelji - pozvao u sjedište tvrtke u Seattleu prenijeti im znanje i pokazati kako se posao radi. Prema riječima predstavnika tvrtke, odabir kandidata treba biti "vrlo osobna odluka".
Za sada se zna da Starbucks planira ograničiti broj franšiznih partnera u Velikoj Britaniji (ne više od 25). Očekuju se da kandidati koji potpišu ugovor s Starbucksom u narednih deset godina otvore 10 ili više kafeterija, da imaju iskustva u ugostiteljskoj ili srodnoj branši - da ne spominjemo da trebaju imati značajna financijska sredstva za pokretanje posla (oko 600.000 eura).
Kako je nedavno za Wall Street Journal izjavio Kris Engskov, menadžer Starbucksa za EMEA regiju, jasno je da tvrtka mora biti fleksibilnija kada se radi o inostarnim tržištima. Europa je samo početak. - Starbucks je bio poznat kao lanac koji se mogao naći samo na atraktivnim i prometnim lokacijama, međutim, danas, ljudi očekuju da mogu kupiti kvalitetnu kavu gdje god da krenu, ma gdje god da su. A to je uprav prilika i za nas - rekao je Engskov.
pročitajte članke

Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije

Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
Život posvećen fettuccinama
HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...
KFC u Sloveniji?
Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?