Opstanak uz „Moj dućan“

Vladimir Gnjidić
Tržišna bitka malih kvartovskih dućana i obiteljskih radnji s velikim maloprodajnim lancima postaje sve teža u Hrvatskoj. U posljednjih deset godina, hipermarketi i supermarketi, odnosno, diskonteri bilježe višestruki rast tržišnog udjela, ali na uštrb – malih trgovaca iz susjedstva. Samo u posljednje tri godine nestalo je više od tisuću malih dućana, kaže Vladimir Gnjidić, direktor Odjela za odnose s kupcima tvrtke Metro Cash & Carry u Hrvatskoj. – Na temelju iskustava istočnih zemalja nakon njihovog ulaska u Europsku uniju, čak 30 posto malih trgovaca će morati zatvoriti svoj dućan, 10 posto će stagnirati, dok će većina ući u neki oblik partnerstva zadržavajući pri tome svoju djelomičnu neovisnost – ističe Gnjidić.
U želji da malim trgovcima pomognu opstati na tržištu i olakšati poslovanje, i svojim iskustvom i savjetima omogućiti dobre izglede za budućnost, njemački lanac Metro Cash & Carry, osmislio je koncept „Moj dućan“. Broj primatelja franšize iz godine u godinu raste. – Dok se bore naspram velikih, Metro nastoji biti pouzdan partner na kojeg se uvijek mogu osloniti. Ne zaboravimo da u jednom kvartovskom dućanu najčešće radi po dvije generacije: otac i majka sa sinom ili kćeri. Svake godine nestane po nekoliko stotina dućana. Ako se takav trend nastavi, do 2020. godine broj nezavisnih malih dućana mogao bi se prepoloviti! – naglašava Gnjidić.
Metro, prema njegovim riječima, svakodnevno prati domaće i svjetske potrošačko trendove i skladno tome razvija poslovne strategije. Jedan od njihovih osnovnih ciljeva je pružiti potporu poduzetnicima kako bi bili što konkurentniji na tržištu. – Tu su nam vrlo važni mali trgovci, obiteljski obrti i mali poduzetnici kojima je potrebno najviše podrške da bi opstali – kaže on.
Pomoć za povećanje prodaje
Franšiza „Moj dućan“ nastala je kao rezultat istraživanja koje je Metro proveo na velikom broju dućana u Hrvatskoj, ali i u regiji. Cilj ovog velikog trgovca je da jednostavnim, a učinkovitim savjetima pomogne malim partnerima razumjeti nove trendove, potaknuti ih unaprijediti ponudu i kao krajnji cilj povećati prodaju. – Proučavajući kupovne navike kupaca i naših partnera, primijetili smo da je trgovcima najpotrebnija pomoć u upravljanju budžetom vezano uz planograme i uređenje trgovina, ali i marketinške aktivnosti. Kroz ovaj projekt želimo pripremiti naše kupce na sve izazove tržišta koji stoje pred njima, pokazati im kako posluju ostali uspješni trgovci, a sve s ciljem zadržavanja njihove samostalnosti, pružajući im savjete koji će dovesti do povećanja prodaje i profita – objašnjava Gnjidić.
Samostalno poduzetništvo, kako kaže, može biti donekle nesigurno, posebno ukoliko ne postoji snažna logistička, marketinška ili prodajna podrška. S druge strane, naglašava Gnjidić, male trgovine su u prednosti jer prodavači imaju prisniji odnos s potrošačima. Oni poznaju njihove navike i želje jer je obično riječ o stalnim kupcima. – Iskoristivši ono najbolje, razvijajući dodatno svoje prednosti i ponudu, i ti mali, s dugoročno održivim poslovnim konceptom, vrlo lako mogu postati jaki igrači na tržištu. Ukoliko im nedostaje nekog znanja ili trebaju dodatnu podršku iz različitih sektora, naši stručnjaci stoje na raspolaganju svojim savjetima i prijedlozima, a sve u cilju bolje poslovne budućnosti malih trgovaca, naših partnera – kaže Gnjidić.
Davalac franšize Metro Cash & Carry prvo radi analizu tržišnog potencijala partnera. Nakon pristupanja sustavu slijedi preuređenje dućana koje podrazumijeva promjenu asortimana, organizacije prodajnog mjesta i samog poslovanja. Zadnja etapa je promocija koja uključuje marketinšku podršku, kao i kontinuiranu podršku i edukaciju. – Nakon preuređenja asortimana male trgovine, stručnjaci iz kompanije Metro Cash & Carry prate prodaju, pomažu malom trgovcu pri rješavanju problema, predlažu mu nove usluge te pružaju po potrebi stručnu edukaciju. Usto, kroz program „Moj dućan“ mali trgovci dobivaju kontinuirane promocije skrojene potrebama njihovih kupaca, uz čitavu lepezu marketinške podrške, kako u masovnim medijima, u njihovom susjedstvu, tako i na samom prodajnom mjestu. Trgovci uključeni u ovaj program ostaju pritom financijski i operativno neovisni, a uključivanjem u Metroovu mrežu ostvaruju, osim povoljnijih uvjeta nabave, ono najvažnije za dugoročnu održivost – stručnu pomoć i savjete u svakom trenutku – dodaje Gnjidić.
Pozitivna iskustva
Andreja Mikec, vlasnica trgovine Agrohorvat, koja je postala dio franšiznog sustava "Moj dućan", kaže da se unatoč snažnoj konkurenciji „hrabro bori za opstanak na tržištu“. Njezina trgovina, koja se nalazi u malom mjestu Sveti Petar Orehovec, zapošljava tri radnice, a i vlasnici sudjeluju u njenom radu. Asortiman je jako širok – od kruha, voća i povrća, osnovnih namirnica i slatkiša do školskog pribora i stočne hrane. – Volim ovaj posao, ritam i dinamiku koji on donosi, a posebice topli odnos koji imam sa svojim kupcima. No, to nije dovoljno za uspjeh. Upravo smo stoga u ožujku ove godine ušli u projekt Moj dućan i očekujemo od ovog projekta da nam pomogne da poboljšamo svoje poslovanje. Uz pomoć kolega iz Metroa i njihovih savjeta razmjestili smo dućan, prilagodili ga potrebama i željama naših kupaca. Dosad smo bili pultni dućan, a sad smo samoposluga i dobivamo jako dobre povratne informacije od svojih kupaca. Njihove reakcije su vrlo pozitivne te podržavaju ovaj naš korak. Uz ovu franšizu, češće imamo i mogućnost uvoditi razne akcije i pogodnosti koje naši kupci vole, što dodatno osnažuje naš odnos – kaže Mikec.
Foto: Izgled trgovine prije i poslije pristupanja franšiznom sustavu „Moj dućan“
Primatelji franšize su najčešće postojeći Metroovi kupci. Da bi postali dio franšiznog sustava, važno je da budu spremni na promjenu razmišljanja i ponašanja u svakodnevnom poslovanju kako bi postigli najbolje rezultate. Partneri se javljaju sami kroz popunjavanje prijave na službenim internetskim stranicama ili se mogu obratiti trgovačkom putniku tvrtke Metro. Neke od kandidata kontaktira i sam davatelj franšize.
Primatelji franšize nisu u obvezi kupovati robnu marke tvrtke Metro, međutim, kako kaže Gnjidić, oni vrlo često sami biraju da kupuju robnu marku ovog trgovca – najviše zbog širine asortimana i kvalitete proizvoda koji moraju imati certifikat Global Food Safety Initiative. – Metro ulaže velike napore u razvoj hrvatskog gospodarstva, posebice kroz program razvoja privatnih marki. Hrvatski dobavljači tako imaju priliku, kroz sustav Metro Cash & Carryja, svoje proizvode plasirati profesionalnim kupcima u gotovo sve zemlje svijeta u kojima Metro posluje. U već 15 zemalja nalaze se proizvodi proizašli iz hrvatskih tvornica, domaćinstava. U program robnih marki Metroa uključeno je više od 50 hrvatskih proizvođača – objašnjava Gnjidić na koji način tvrtka Metro dodatno potiče gospodarstvo Hrvatske.
pročitajte članke

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.