Šansa za poduzetne / Franšiza Fine Fooda dostupna je i izvan BiH-a, a u tijeku su već pregovori s nekoliko zainteresiranih poduzetnika iz zemalja regije
Utorak
20.10.2020
Fine Food, proizvođač peciva, drugih pekarskih proizvoda i slastica i vlasnik 12 objekata u Sarajevu u kojima se ti proizvodi prodaju, odnedavno nudi franšizu u regiji, ali i zemljama EU. U mreži imaju već dvije franšizne jedinice.
 

Poslednjih se godina uočavaju značajne promjene u pekarskoj grani. Na tržištu se pojavljuju veliki igrači, sposobni proizvesti kvalitetne proizvode te brzo proširiti vlastitu mrežu, ali i razviti franšizu. Jedan od takvih brandova stiže iz Sarajeva – riječ je o lancu Fine Food, proizvođaču peciva, drugih pekarskih proizvoda i slastica te vlasniku 12 maloprodajnih objekata u Sarajevu, u kojima se ti proizvodi i prodaju. Iako brand postoji tek tri godine, Fine Food se temelji na obiteljskom biznisu starom dva desetljeća. Naime, holdinig Badeco Adria prije tri godine preuzela je tvrtkuu Aspek, nekada  inovatora u pekarskom sektoru u Bosni i Hercegovini. U osnovi,  Aspek je bio obiteljski biznis koji je svoj put krčio godinama.

Modernizacija i novo ruho

Eldin Hodžić, stručni suradnik za razvoj novih proizvoda i poslovnih procesa u Fine Foodu, kaže da je Aspek preuzet s idejom da se investicijama, novim menadžmentom i restruktuiranjem posao dovede na višu razinu i izgradi novi lider u pekarskoj industriji na bosanskohercegovačkom tržištu, pa i šire. Trenutno zapošljavaju oko 200 radnika, a proizvodni se pogon tvrtke prostire na 4.000 četvornih metara.

Posljednjih godina uložili smo značajna sredstva u modernizaciju proizvodnje. U ovom momentu, težište je na dubokozamrznutim proizvodima, pa smo kupili šoker najmoderniji u regiji koji je energetski mnogo učinkovitiji, jer radi na plin CO2. Većina šokera na tržištu zapravo radi na freonu. Na taj način brinemo i o ekologiji. Ovaj je stroj za nas izuzetno važan jer se koristi za duboko zamrzavanje proizvoda, a tehnologija omogućuje zadržavanje njihove hranjive vrijednosti, a kvaliteta je ista, kao da su pečeni odmah nakon pripreme. Pored toga, postavili smo izvrsnu liniju za proizvodnju pita. Sve procese uspostavili smo u skladu s najvišim standardima – HACCP, Halal, ISO 2009:2015 i najvažnije IFS – što je također snaga naše tvrtke, a postupno renoviramo maloprodajne objekte stvarajući ugodno okruženje za naše kupce – kaže Hodžić i dodaje da su, ipak, najveća vrijednost ovog koncepta – ljudi.

Okupili smo kvalitetnu ekipu vrijednih i sposobnih ljudi, bez ustezanja možemo reći ekipu ponajboljih pojedinaca iz ove industrije u BiH-u, s dobrim iskustvom, velikom ambcijom i željom za dokazivanjem – ističe on.

Put do potrošača

Iz proizvodnog pogona, peciva i slastice isporučuju su u duboko zamrznutom stanju svim Fine Food objektima, gdje se potom peku na licu mjesta. U samom se objektu pripremaju samo sendviči, salate. Asortiman je vrlo bogat: od kifli i kruha, lisnatih tjesta, pita, pizza, sarajevskih somuna, pa sve do kolača.

Franšiza kao šansa za daljnji razvoj

Iako proces proizvodnje nije prekidan, prvi val koronavirusa s početka ove godine dao im je vremena da razmišljaju o daljnjim koracima. Razmatrali su šta bi bilo pametno učiniti kako bi unapredili poslovanje i zaključili da je franšiza idealan projekt koji bi im omogućio kvalitetan razvoj. – Krenuli smo u kolovozu ove godine i već imamo potpisana dva ugovora. Franšizni su objekti otvoreni na području Brčko distrikta, a u pregovorima smo i s novim kandidatima – kaže Adi Mulahasanović, menadžer izvoza.

Primatelj franšize može računati na kontinuiranu podršku stručnih ljudi iz Fine Fooda, kažu naši sugovornici. Prvi korak primatelja bit će izbor lokacije, lokala i njegovo opremanje. – Vjerujemo da svaki primatelj najbolje poznaje svoju mikrolokaciju te da će znati odabrati najbolje. Zahvaljujući našem iskustvu i dosadašnjem poslovanju mi mu svakako možemo dati opće smjernice. Svi znamo da je u maloprodaji važno da lokal bude na mjestu kojem gravitira veći broj ljudi svakodnevno, bilo da su to škole, fakulteti, poslovni kompleksi ili je riječ o naselju koje treba takvu ponudu – objašnjava Mulahasanović.

Kada je riječ o opremanju franšiznog objekta, u Fine Foodu kažu da ne uvjetuju primatelje na kupnju opreme od određenih dobavljača, ali svakako daju preporuke za vitrine i pećnice. – Kada je riječ o samom izgledu objekta, svaki objekt treba pratiti naš vizualni identitet. Prostor ne treba biti manji od 25 kvadrata i treba imati prostora za skladištenje proizvoda. Naravno, u većem je prostoru moguće imati veću ponudu – kaže Adi Mulahasanović.

Obuku prvo prolazi primatelj franšize, koji će naučiti kako voditi posao, a zatim radnici dolaze u Sarajevo kako bi „na licu mjesta“ prošili kroz proceduru pripreme i prodaje proizvoda. Po samom otvaranju objekta, predstavnik Fine Fooda boravi tri dana na lokaciji primatelja franšize.

Primatelj dobiva kompletan program dubokozamrznutih proizvoda, dok sendviče, salate i druga gotova jela priprema u samom objektu po recepturama Fine Fooda.

Za globalni je marketing zadužena centrala, ali se određeni materijali, poput postera i flajera, prilagođavaju lokalnoj razini. – To, prije svega, znači da primatelj na tim materijalima može upisati svoje podatke, telefon i slično – kaže Mulahasanović.

U prvih godinu dana primatelji franšize ne plaćaju nikakvu franšiznu naknadu, a od druge godine primatelj plaća određeni postotak od neto prometa na mjesečnom nivou. – Mi smo proizvođači i, praktički, proizvode koje nudimo u našim i drugim maloprodajnim objektima nudimo i našim partnerima po određenoj cijeni koja i njima omogućava zaradu – objašnjava Eldin Hodžić.

Franšiza je dostupna i izvan BiH-a, a u tijeku su već pregovori s nekoliko zainteresiranih iz zemalja regije.

Idealni primatelj – ambiciozan i odgovoran

Idealni je primatelj, prema njihovim riječima, ambiciozan, odgovoran i želi biti poduzetnik,  odnosno, odlučan je i spreman uložiti napor kako bi posao tekao bez problema. – Primatelji franšize naši su partneri i oni bi trebali imati želju postati dijelom veće priče, prepoznati da je to pravi put za njih i dijeliti viziju i ciljeve s Fine Foodom. Ovaj posao nije proizvodnja vijaka – pritisnete gumb, a vijci sami ispadaju. Vjerujem da osoba mora voljeti ovaj posao, da mu je stalo da kupci budu zadovoljni proizvodima i uslugama. Čak se i najbolji proizvod može uništiti, kao što se od lošeg proizvoda ne možete napraviti dobar. Dakle, mi doista imamo kvalitetan proizvod i ako se primatelj franšize posveti poslu, sigurni smo da će uspjeti – ističe Hodžić.

Na pitanje je li poželjno da se primatelj uključi u posao ili može biti samo investitor, Hodžić kaže da su na samom početku razvoja franšizne mreže imali oba primjera. – Jedan od primatelja iz Brčkog odlučio je da mu Fine Food bude obiteljski posao i da se osobno bavi poslom, dok je drugi zaposlio troje ljudi koji mu vode poslovanje. Za sada im obojici ide dobro, ali je u drugom slučaju vrlo važno pronaći zaista dobro osoblje koje će, ako im je već prepušteno da vode posao, biti jednako odgovorno i predano, kao da je riječ o njihovom biznisu. To nije uvijek lako, pa je dobro kad je i sam primatelj angažiran i zainteresiran – mišljenja je Hodžić.

Iako svoje objekte neće otvarati do kraja ove godine, nije isključeno da će to učiniti u sljedećoj godini. – Nismo odustali od širenja vlastitih poslovnica, ali želimo razviti i franšiznu mrežu. Vjerujemo da se franšiza Fine Fooda može otvoriti u svakom gradu. Ni tržište u Sarajevu nije prezasićeno i siguran sam da se može naći dobra mikrolokacija za nove objekte – kaže Eldin Hodžić.

Prema riječima Adija Mulahasanovića, konkurencija jeste velika. U posljednjih se deset godina udvostručila. – U svakom većem mjestu postoji pekara na svakom uglu, ali mi vjerujemo da je naš način rada budućnost: dubokosmrznuto pecivo, proizvedeno na jednom mjestu sa svim certifikatima, pod nadzorom ljudi koji znaju svoj posao. Mali pekar mora biti proizvođač i prodavač, imati kvalitetnog pekara, što nije lako naći u sve izraženijem nedostatku radne snage, zatim osobu koja kontrolira kvalitetu, ali i dovoljno velik prostor za smještaj proizvodnje i prodaje na jednom mjestu. Sve to postaje izazovno – kaže on.

Pojedine pekare već kupuju proizvode od njih, ali nisu uvjereni da bi se one pridružile franšiznoj mreži. – Svijest o franšizingu na ovim prostorima još nije sazrela, ali sigurno postoji potencijal da i ti ljudi postanu dijelom franšizne priče – kaže Mulahasanović.

Fine Food trenutno pregovara o ulasku na dva tržišta u regiji. Iako su raspoloženi dati master franšizu, pregovori se kreću u smjeru otvaranja jednog objekta. – Budući da smo na početku razvoja franšizne mreže, vjerujem da bismo trebali započeti s pilot-projektom te da ćemo, kad se steknu uvjeti, razgovarati o master ugovoru – kaže Eldin Hodžić.

Fine Food izvozi u Njemačku, a naši sugovornici kažu kako je vrlo vjerojatno da će u bliskoj budućnosti otvoriti i lokaciju u EU. Također, planiraju izvoz proširiti i izvan Europe. Za sada, jedino ograničenje za širenje poslovanja u te zemlje je izvoz proizvoda sa sirovinama životinjskog podrijetla, na primjer, bureka s mesom. No, nadaju se da će se i to riješiti i u budućnosti.

U ovom trenutku gotovo je nemoguće izbeći razgovor i o posljedicama pandemije koronavirusa. Sugovornici portala Franchising.hr kažu da je tijekom prvog vala Covida-19 došlo do pada prodaje, što nije iznenađenje, dok je prodaja u ostalim maloprodajnim objektima blago porasla. – Posljednjih mjeseci promet se popravlja u objektima Fine Fooda, čak i u onim objektima u kojima se nude gotova jela, budući da ljudi malo više vremena provode u zatvorenom. Promet u trgovinskim objektima također se značajno povećava u odnosu na prošlu godinu – kaže Eldin Hodžić.


Bogatstvo asortimana / U objektima Fine Fooda prodaju se kifle, kruh, lisnata tjesta, pite, pizze, sarajevski somuni, salate, sendviči, pa i kolači

Popularno na forumu

Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024
Sa terena do franšize

Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...

16 komentara
zadnji 25.11.2024