Za sreću treba dvoje

Borko Lazović, vlasnik fast food-a Giros Borko, isprva je i sam bio primatelj franšize. Nekoliko godina je prodavao peciva tvrtke Fornetti. Uvidjevši snagu koncepta, odlučio je pokušati razviti franšiznu mrežu, ali prodajući - giros.
- Nekoliko godina sam ljetovao u Grčkoj i giros mi se učinio primamljivim. Gotovo da se uopće nije prodavao u Beogradu. Želio sam giros da preselim iz Grčke u Srbiju - kaže Lazović.
Prije šest godina otvorio je vlastiti fast food lokal u centru Zemuna, a nakon četiri godine dao i prve franšize za dva lokala u Beogradu. Međutim, Lazović kaže da se nenadano brzo "opekao" sa primateljima franšiza.
- Giros je specifičan i zahtijeva određenu umješnost pri pečenju. Ukoliko netko tko posluje pod mojim brendom, primjerice, ne ispeče meso kako treba, može nanijeti veliku štetu ugledu tvrtke - kaže Lazović. U svakom slučaju, s prva dva franšizoprimca poslovanje nije teklo kao što se očekivalo, i te dvije radnje su zatvorene.
Lazović je od tada počeo baviti isključivo distribucijom mesa za druge restorane, mada ni jednog trenutka nije u potpunosti odustao od ideje širenja putem franšize. Lazović naglašava da sada postoje dvije opcije za one koji žele prodati njegov giros: da posluju franšizno - pod njegovim brendom i uz potporu njegove tvrtke; ili klasičnom distribucijom - da uzimaju meso za giros od njega, a da svoj brend razvijaju sami. Sam Lazović se i dalje radije odlučuje za drugu opciju, ali nije odustao od franšiza - za desetak dana bi trebao biti otvoren franšizni objekt u na Novom Beogradu.
Spravljen po grčkoj recepturi, od pilećeg ili svinjskog mesa, giros Borko trenutno može se proba u 15 fast food restorana koji se nalaze u Subotici, Sremskoj Mitrovici, Vranju, Novom Sadu i Beogradu.
- Vlasnici tih lokala giros naručuju od mene. Također, bez obzira što ne postoje striktne obveze, pomažem im u opremanju lokala, nabavci opreme, savjetujem ih na početku poslovanja ne bi li izbjegli određene teškoće koje sam i sâm iskusio na početku - objašnjava Lazović i dodaje da je za pokretanje ovog biznisa potrebno oko 6.000 ili 7.000 eura u zavisnosti od opreme koja se nabavlja.
Mnogi davatelji franšize kažu da su vrlo oprezni i da pažljivo biraju primatelje franšize, jer je očuvanje brenda uvelike obveza i franšizoprimca. Poslovanje, međutim, često ne ide željenim tijekom, posebno kada su tržišta - kao srpsko - u razvoju, a time je i svijest o obostranom interesu u franšiznom sustavu nedovoljno razvijena. I pored realnog izazova, ne znači da treba odustati od franšize kao koncepta - baš kao u slučaju Borka Lazovića. Odgovornost je pritom veća za kreatora i franšizodavca - da adekvatnom pripremom, kvalitetnom obukom i pažljivom selekcijom - često i uz stručnu pomoć sa strane - odabere dobre primatelje za svoj sustav.
pročitajte članke

Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije

Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
Život posvećen fettuccinama
HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...
KFC u Sloveniji?
Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?