Bez muke nema nauke
– Zahvaljujući BON BON-u stala sam na svoje noge – kaže Petra Kovandová, vlasnica tvrtke Kovandovi iz Tabora u Češkoj, u kojoj se, pod brandom BON BON, od 2004. ručno prave praline i poslastice od čokolade i marcipana. Ako je u privatno poduzetništvo, kako kaže, ušla jer se željela osamostaliti, slatkiše je počela praviti iz "čiste ljubavi prema čokoladi". Kovandová se, međutim, nije zadržala samo na proizvodnji – 2008. otvorila je i prvu čokolateriju, da bi danas u Češkoj pod imenom BON BON imala mrežu od 20 prodavaonica – od toga, devet je u vlasništvu tvrtke, ostalih 11 u rukama primatelja franšize. U Taboru je 2012. otvorila i Muzej marcipana i čokolade, a franšizu prenijela i na susjedno tržište – u ovom trenutku u Slovačkoj posluje pet BON BON čokolaterija.
Foto: Čokolaterija BON BON
Uspjeh koji je postigla na matičnom tržištu nije joj jamčio da će uvijek i jednako dobro poslovati izvan granica Češke. Jedno je vrijeme franšiza poslovala u Bugarskoj, no, ta je podružnica nedavno zatvorena. Još prije dvije godine Petra Kovandová najavljivala je mogućnost ulaska i na tržište Hrvatske. Planovi su, izgleda, pomjereni u budućnost. Da nije jednostavno osvojiti strano tržište, uvjerila se i na posljednjem primjeru – prošle je godine, naime, otvorila prodajno mjesto u Beču – da bi ga vrlo brzo i zatvorila. Što se dogodilo?
– Otvaranje BON BON-a u Beču bilo je, moram priznati, ostvarenje sna. Međutim, od samog sam početka znala da neće biti lako – zato smo i odlučili prvo testirati koncept – zakupili smo štand unutar trgovačkog centra na šest mjeseci, s idejom da tek poslije tog razdoblja razmislimo što bismo dalje. Međutim, uložili smo mnogo novca u postavljanje samog štanda, jer su i zahtjevi trgovačkog centra bili izuzetno strogi. Vrlo su nam precizno kazali kako bi štand trebao izgledati, od kojeg bi materijala morao biti napravljen te kakav bi namještaj trebali kupiti. A to nije bilo jeftino. Drugi su "problem" bili zaposlenici, i svatko tko je poslovao u Beču zna da su prava radnika jako zaštićena, odnosno, da radna snaga nije jeftina – objašnjava Kovandová.
U tvrtki Kovandovi ručno se proizvede i do 110 različitih vrsta pralina od čokolade i marcipana.
Foto: Petra Kovandová
Kada je shvatila da podružnica u Beču ostvaruje prihod koliko i štand u jednom omanjem češkom trgovačkom centru, odlučila je "spakirati kufere i napustiti Beč". – Ne mislim da za naš neuspjeh treba kriviti samo uvjete u Beču. Svjesna sam da smo i sami napravili mnogo pogrešaka. Jedna od njih je i što smo smatrali da je posao bilo moguće voditi iz Češke – iskrena je Kovandová. Međutim, ovo je iskustvo nije obeshrabrilo i stoga nije odustala od poslovanja u Austriji. Pokazalo se da, kako kaže, "nema sreće bez pripreme". – Sada imamo prodajno mjesto u Innsbrucku. Ne radi se o klasičnom dućanu ili štandu u trgovačkom centru, već smo pronašli primatelja franšize koji u okviru svog kioska u jednom hotelu u Innsbrucku nudi i naše proizvode –kaže Kovandová.
Za druga tržišta u inozemstvu, nema konkretne planove. Zna da u Češkoj želi otvoriti bar još deset čokolaterija, te da na tržištu Slovačke postoji potencijal za još 15 BON BON podružnica. Kovandová je, međutim, oprezna i kaže da oni koji su zainteresirani za pokretanje franšize trebaju biti svjesni da ova vrsta trgovine spada u male, sezonske poslove. – Prodaja raste zimi i opada tijekom ljeta. Primatelji franšize stoga moraju biti spremni za to i moraju biti "mudri gospodari" svog biznisa. Budući da smo i sami toga svjesni, dopuštamo im da dodatno zarade tako što će prodavati i druge proizvode, poput vina, kave ili čaja. Naravno, pod uvjetom da sve ostalo bude iz BON BON asortimana – kaže Kovandová.
Izvor: Franchising.cz
pročitajte članke

Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Prema statistici Subwaya, u prvoj godini rada u Hrvatskoj najpopularniji Subway sendvič je ChickenTeriyaki, koji je bio svaki četvrti naručeni Subway sendvič.
Ekofungi nadomak Beograda proizvodi organsku gljivu. Njihove brojne inovacije snižavaju troškove proizvodnje, a maksimizuju prinose. Je li u poljoprivredi moguće razviti franšizu, razgovarali smo s vlasnicom tvrtke Ivankom Milenković.
Peta međunarodna hotelsko-investicijska konferencija Adria Hotel Forum (AHF) održat će se 8. i 9. veljače u hotelu Sheraton u Zagrebu. Forum će privući najzvučnija imena globalne hotelske industrije.
Popularno na forumu
Život posvećen fettuccinama
HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...
KFC u Sloveniji?
Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?