Američki san lanca brze hrane

Martin Princ, zadužen za razvoj branda u središnjoj i istočnoj Europi
Često pišemo o velikim franšiznim sustavima - pored McDonald'sa, Subway prednjači po broju objava, ne bez razloga. Ovi američki divovi su, ako se tako smije reći, zvijezde u svijetu franšiza. Uostalom, poznato je da slavni privlače veću pozornost i da se svaki potez pomno prati. U ovom slučaju, ta pozornost je potrebna i opravdana - na primjerima velikih uče mali sustavi, uspjeh velikih je motivacija za manje. Jednostavno, i zbog činjenice da gotovo svi sustavi imaju slične početke - izrasli iz malih sredina, pokrenuti u okviru skromne obiteljske manufakture ili kao dućan "iz susjedstva".
Tako se prva prodavaonica sendviča pod imenom Pete's Super Submarines pojavila 1965. u državi Connecticut u Sjedinjenim Američkim Državama. Ta mala, lokalna prodavaonica koju je otvorio tek svršeni srednjoškolac Fred DeLuca već 1968. će postati poznata kao Subway. Sa 1.000 posuđenih dolara i prilikom da zaradi novac za studije medicine, DeLuca je uz pomoć prijatelja odlučio izgraditi mrežu lokala u kojima će prodavati danas tako poznate sendviče sa povrćem i mesom u vekni svježe pečenog kruha.
Prvu franšizu prodali su 1974. godine.
Pola stoljeća kasnije
Subway danas upravlja franšiznom mrežom od oko 40.000 restorana u 102 zemlje svijeta. Iako je velika većina u Sjedinjenim Američkim Državama, samo u Europi posluje točno 4.000 restorana. Posljednji, "jubilarni" restoran u Europi otvoren je nedavno u glavnom gradu Rumunjske - Bukureštu.
- Franšizu Subwaya uglavnom uzimaju tvrtke koje žele svoje poslovanje proširiti novim uslugama - najčešće su to benzinske crpke i supermarketi. Međutim, na otvaranje restorana se obično odlučuju i postojeći primatelji franšize Subwaya. Sama činjenica da su spremni otvoriti više od jednog restorana svjedoči o privlačnosti koncepta. Pošto su već u tom poslu, vrlo dobro znaju što trebaju učiniti i kakvi su izgledi za razvoj i uspjeh - kaže Martin Princ, zadužen za razvoj branda u središnjoj i istočnoj Europi.
Nedavno smo pisali o planovima Subwaya koji se želi proširiti na što više tržišta u središnjoj i istočnoj Europi. Trenutno, posluju u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Rusiji, Mađarskoj. Ove godine najavljuju ulazak na tržišta Slovenije i Gruzije, a u planu je i razvoj mreže u Ukrajini i Kazahstanu.
Subwaya, za sada, nema ni u jednoj zemlji ovog regiona. Tvrtka se 2004. godine pojavila u Hrvatskoj, ali je poslije pet godina poslovanja zatvorila sve svoje restorane. U to vrijeme, primatelj franšize nije bio spreman govoriti o razlozima neuspjeha, a do danas je ostalo nejasno što je tvrtku dovelo do povlačenja s tržišta Hrvatske.
Popularnost ovog lanca brze hrane, na globalnoj razini, nije dovedena u pitanje, naprotiv. Uz širenje mreže restorana, povećava se i broj vjernih mušterija. Najnoviji obožavatelj Subwaya je i slavni nogometaš Pele, koji je početkom kolovoza imenovan za ambasadora ovog branda u svijetu.
pročitajte članke

Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Popularno na forumu
Život posvećen fettuccinama
HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...
KFC u Sloveniji?
Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?